“Jeg vil gerne være en autoritetsfigur uden at blive en diktator”
LÆRERLIV-BANNER

“Jeg vil gerne være en autoritetsfigur uden at blive en diktator”

Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Privat

Hvad fylder mest i dit arbejdsliv lige nu?
“Helt lavpraktisk fylder det meget, at jeg er midlertidigt ansat. Jeg er ved at forhandle om at få en fuldtidsansættelse på skolen. Siden jeg blev færdig fra universitetet i 2018, har jeg kun haft midlertidige ansættelser som gymnasielærer. Jeg har også været nødt til at tage et ufaglært job i en periode. Nu læser jeg dansk som et ekstra fag. Derudover har jeg meget fokus på, at eleverne skal være klar til eksamen. Det betyder blandt andet, at jeg forsøger at sikre mig, at også de fagligt svage eller udfordrede elever føler sig tilpas i eksamenssituationen. Det betyder blandt andet, at jeg sikrer mig, at den ordblinde kursist har styr på, hvordan man får hjælp til at læse opgaven til eksamen, og hvordan jeg får eleven med angst til at føle sig tilpas i ­eksamenssituationen.”

Hvad har du senest sparret om med en kollega?
“Jeg sparrede med en kollega om en kursist, der havde fortalt noget meget personligt om sygdom i familien. På VUC møder man en del, der har haft en hård skæbne, som man naturligvis skal forholde sig til. Det er også en af årsagerne til, at jeg elsker mit job. For mig er det ikke kun en succesoplevelse, når en kursist får 12, men i lige så høj grad når jeg kan se, at en kursist har gennemført studiet på trods af faglig eller social modvind. Udfordringen er, at man som lærer nogle gange får involveret sig for meget.”

Hvad er det bedste råd, du har fået af en kollega?
“Et råd, som jeg har tænkt over mange gange, kom fra en kollega, der mindede mig om, at man kun kan håndtere én ting ad gangen. Jeg tror, at mange nye føler, at de skal præstere godt på alle plan: Man skal ­opfinde den dybe tallerken fagligt, være den friske nye lærer, der giver eleverne en ny undervisningsoplevelse, have styr på læreplanen, være en god kollega og præstere noget særligt over for ledelsen. Men kollegaen så måske, at jeg i min iver var ved at brænde mit lys i begge ender.”

Hvornår går du stolt hjem fra arbejde?
“Hver dag! Helt konkret er det, når jeg mærker, at jeg har medvirket til, at lyspæren er blevet tændt hos kursisterne. Som ny lærer oplever jeg også selv nogle erkendelser, som gør mig stolt. For eksempel indførte jeg på et tidspunkt computerfri undervisning. Det var lidt grænseoverskridende, fordi jeg gerne vil være en autoritetsfigur uden at blive en diktator. Men heldigvis gav eleverne god respons på mit initiativ.”

Hvad har haft størst betydning for din måde at undervise på?
“Især to af mine gymnasielærere. Jeg havde en fantastisk samfundsfagslærer, som, da han fandt ud af, at vi ikke havde læst, fortalte os, at han var ­meget skuffet, for han havde højere forventninger til os. Det gjorde indtryk. Sidenhen har jeg tænkt mange ­gange på, at jeg som lærer også gerne vil hvile så meget i min autoritet, som han gjorde, da han ikke greb til ­vrede Jeg havde også en skideskør filosofilærer, der med sin undervisning viste, at der er mange måder at nå målet på.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.

Om Mikkel Kragh Andreasen

Alder: 31 år