Ivaana skal gå i gymnasiet i fire lande
Ivaana Rasmussen

Ivaana skal gå i gymnasiet i fire lande

Ivaana Rasmussen ser frem til at starte på en nordatlantisk studentereksamen - og til at spille håndbold på fire forskellige hold i fire lande.

En fantastisk mulighed. Sådan beskriver Ivaana Rasmussen på 16 år udsigten til at begynde på den nye nordatlantiske studentereksamen, hvor hun skal bo og gå i skole i Danmark, Færøerne, Island og Grønland de næste tre år, inden hun i 2022 får studenterhuen på i Sisimiut.

Ivaana Rasmussen er ved at afslutte 10. klasse på Minngortuunnguup Atuarfia, en folkeskole i Sisimiut med cirka 400 elever. Hun er blandt de 32 unge, der er optaget på den nordatlantiske linje og efter sommerferien begynder på Gribskov Gymnasium.

Ivaana Rasmussen fortæller, at hun spiller håndbold, og at hendes hold netop har vundet Grønlandmesterskaberne. For sjette gang.

“Den nordatlantiske studentereksamen giver mig en god mulighed for at spille på fire forskellige hold i fire lande,” siger hun.

Ivaana Rasmussen er født og opvokset i Sisimiut, men har været et år på Oure Efterskole og tager ofte med sin familie på ferie i Danmark.

“Jeg interesserer mig for nordatlantisk kultur, og jeg er overbevist om, at den nordatlantiske studentereksamen vil give mig flere idéer til, hvilken uddannelse jeg skal tage bagefter,” siger Ivaana Rasmussen, der har valgt biotek-linjen.
I øjeblikket overvejer hun at tage en uddannelse indenfor matematik, fysik, biologi eller geografi.

Nu kan det jo være, at vi får set Færøerne. Der har vi endnu ikke været.

Frederik Rasmussen
Ivaana Rasmussens far

Eleverne skal selv betale husleje, kost, rejser og lommepenge. De grønlandske elever får rejserne betalt.

Ivaana Rasmussens far, Frederik Rasmussen, holder øje med rensdyrsuppen, der simrer. Tydeligvis stolt over datterens valg, siger han:

“Nu kan det jo være, at vi får set Færøerne. Der har vi endnu ikke været.”

Ivaana Rasmussen skal gå i klasse med 14 elever fra Grønland, to fra Færøerne, ti fra Island og fem fra Danmark i den nye fælles klasse til august.

1. g tager de på Gribskov Gymnasium i Helsinge i Nordsjælland. 2. g bliver delt mellem Midnám a Kambsdali i Fuglafjørður på Færøerne og Verzlunarskóli Íslands i Reykjavik. 3. g tager de på gymnasiet i Sisimiut, GUX Sisimiut, der ligger en anelse nord for polarcirklen.

Den Nordatlantiske Gymnasieklasse - NGK

Almen studentereksamen (stx) med studieretningen: Bioteknologi A, Arktisk Teknologi C, Matematik A, Fysik B.

Dertil kommer almen sprogforståelse, naturvidenskabeligt grundforløb, dansk A, historie A, engelsk B, idræt C, samfundsfag C, oldtidskundskab C, religion C, mediefag C og kulturfag C.

Alle eleverne har dansk, og al undervisning foregår på dansk. Eleverne fra Færøerne, Island og Grønland har modersmålsundervisning på A-niveau, mens danske elever skal vælge mellem fransk B, tysk B og grønlandsk A.

Se mere her: nordatlantisk.dk