Ipads skal fastholde elever
IMG_1976

Ipads skal fastholde elever

På Københavns Åbne Gymnasium bliver ipaden også brugt som et middel til at fastholde eleverne. Hvis hf’erne bliver studenter får de lov til at beholde deres ipad.

Sidste år oprettede Københavns Åbne Gymnasium to ipad-klasser – en stx og en hf-klasse.

Da HF-eleverne fik udleveret en ipad fik de at vide, at de måtte beholde den, hvis de bliver studenter.

Pædagogisk leder Mikkel Sørensen er dog godt klar over, at der skal mere end en tablet-computer til under 4.000 kr. til at lokke en ung mand til at tage en ungdomsuddannelse.

”At de får lov til at beholde den, hvis de bliver studenter er mere en gimmick. Det centrale er at forsøge at bekæmpe det store fravær, der findes blandt nogle typer på hf. Det er ofte drenge, og vi mener, at undervisning med ipad appellerer til dem,” siger Mikkel Sørensen.

Nogle af hf-eleverne har ikke en bærbar computer, og dermed får ipaden også en ekstra betydning.

”Mange er flyttet hjemmefra og betaler selv husleje, og nogle har ikke råd til en bærbar computer. Når alle tager en ipad frem, bliver alle sidestillet, frem for en sidder med den nyeste Macbook pro, mens andre ikke har en computer,” siger Mikkel Sørensen, som forleden talte med en fortvivlet mor, som ikke havde råd til at betale for en bærbar computer til sin søn, som skulle begynde i gymnasiet efter sommerferien.

Resultater
Efter det første år med de to ipad-klasser ser det ud som om, det nye tiltag har haft en betydning. For hf-klassen har det haft en stor effekt for de skriftlige afleveringer. Det ”skriftlige fravær” er i HF-klassen tre gange lavere end i de andre hf-klasser. Det fysiske fravær er lidt lavere for ipad-klassen i forhold til de andre hf-klasser. For stx-klassen er der ikke den store forskel, men her er problemet med fravær generelt ikke så stort.

Ipads-klasserne handler dog ikke kun om fravær og skriftlige afleveringer. Indholdet i undervisningen er det vigtigste.

”Vi bruger ipad’en i alle fag og lærerne har været gode til at kaste sig ind i projektet og tage ved lære. Der har dog også været begyndervanskeligheder, og efter sommerferien vil vi gøre mere ud af introduktionen til at bruge ipad’en,” siger Mikkel Sørensen.

Hvad betyder det for jeres budget, at to klasser skal have ipad’s?

”Det er selvfølgelig en udskrivning, men vi sparer penge på at købe bøger, lave kopier osv. Desuden, hvis vi kan fastholde to til tre elever, vil det på grund af taxametersystemet dække udgifterne og mere til.”

Er det ikke et skråplan, at eleverne skal have en ipad for at blive studenter?

”Udviklingen af teknologi går så hurtigt i dag, så når en elev har brugt en ipad i to år, har den ikke længere den store værdi for os. Jeg tror alligevel ikke, at vi kunne bruge den igen til en anden elev,” siger Mikkel Sørensen.