Idræt B: Frisk nyhed til htx, men savnet på stx
Greve Gymnasium 16 idræt

Idræt B: Frisk nyhed til htx, men savnet på stx

Idræt B er blevet et studieretningsfag på htx. Idrætslærer på htx kan ikke vente med at komme i gang, men faget er savnet på stx, hvor det tidligere var en populær studieretning.

Kemikaze i kroppen, kønsbestemt idræt og van(d)vittig undervisning. Det er arbejdstitlerne på tre forløb, som idrætslærer på Kold Tekniske Gymnasium Christina Bitten Hansen har planlagt.

Med den nye gymnasiereform blev studieretningsfaget idræt B flyttet til htx, og på Kold Tekniske Gymnasium i Odense har over halvdelen af deres 1.g’ere valgt studieretningen bioteknologi A og idræt B.

“Jeg glæder mig bare til at komme i gang. På htx har vi et teknologisk og naturvidenskabeligt udgangspunkt, hvor undervisningens DNA er tværfaglige projekter og naturvidenskabelig metode. Derfor giver Idræt B rigtig god mening på htx,” siger Christina Bitten Hansen, der underviser i biologi, teknologi og idræt på Kold Tekniske Gymnasium.

Stort fald i antal elever med idræt B
Det var under store protester, at regeringen fjernede den populære studieretning med idræt B fra stx som en del af gymnasiereformen i 2016. I stedet fik landets tekniske gymnasier lov til at udbyde studieretningen.

Selvom idræt B blot var én ud af mange studieretninger, som blev fjernet fra landkortet i 2016, har den faglige forening for idrætslærerne ikke opgivet drømmen om at genetablere æraen med idræt B som studieretningsfag på stx. Og det med god grund.

Ifølge uddannelsesstatistik var der 1.577 huer, som blev placeret på stx-studenter, der havde studieretningen biologi A, idræt B og matematik B i 2016. I 2015 var tallet 1.444.

Studieretningen bioteknologi A og idræt B på htx har fået 215 elever i alt. Det viser tal fra Undervisningsministeriet, og ministeriet oplyser også, at der er i alt 17 htx-institutioner, som udbyder studieretningen.

“Det er ikke et særligt højt antal elever, set i lyset af hvor populær idræt B studieretningen var på stx. Der var det en velfungerende linje med stor søgning, og derfor er det meget ærgerligt, at det kun er htx, som må udbyde idræt B som studieretningsfag,” siger Andreas Nyboe Schjørring, formand for ​​​Gymnasieskolern​es Idrætslærerforening.

Sved, grin og eksamen
Hvad sker der i kroppen, når du træner på fedt og cola? Hvor meget mælkesyre danner du under styrketræning? Hvordan kan man gensplejse en superkrop?

Eleverne skal svede, grine og udfordres i idrætslærer Christina Bitten Hansens undervisning. Hun lægger vægt på, at de får afprøvet forskellige idrætsgrene, bliver klogere på kroppen og samarbejder om tværfaglige projekter.

Christina Bitten Hansen, idrætslærer
Kold Tekniske Gymnasium

På Kold Tekniske Gymnasium har 17 piger og 21 drenge ud af skolens 70 1.g’ere valgt studieretningen bioteknologi A og idræt B.

De begynder dog først idrætsundervisningen efter sommerferien, så Christina Bitten Hansen har god tid til at forberede sig til sit første hold idræt B elever.

“Hele tankegangen omkring eksamen fylder mere, og jeg skal arbejde med meget synlige mål og drejebøger. Jeg ser også frem til at lave et tæt samarbejde med bioteknologi i form af projekter og studieretningsdage,” siger Christina Bitten Hansen.

Et savnet familiemedlem vender hjem
Tilbage på stx er idræt B det savnede familiemedlem, som forlod festen alt for tidligt. En ny forsøgsordning åbner dog op for, at idræt B igen kan blive et fuldbyrdet medlem af den store stx-familie.

Hele 72 almene gymnasier søgte sidste år om dispensation hos Undervisningsministeriet for at få lov til at oprette en studieretning med idræt B til det kommende skoleår. 20 af skolerne fik grønt lys, så fra næste år bliver idræt B igen studieretningsfag på et begrænset antal stx-skoler.

Læs: Minister sadler om: Idræt B bliver studieretningsfag

Jeg håber, at forsøgsordningen kan bruges som en løftestang

Andreas Nyboe Schjørring, formand
​​​Gymnasieskolern​es Idrætslærerforening

Formanden for Gymnasieskolernes Idrætslærerforening er naturligvis glad over forsøgsordningen, men foreningen tager sig ikke til takke med den lille portion. Den er klar til at kæmpe for at få idræt B tilbage som studieretningsfag på stx.

“Jeg ser forsøgsordningen som en tilkendegivelse af, at ministeriet var lidt for hurtig på aftrækkeren i første omgang. Jeg håber, at forsøgsordningen kan bruges som en løftestang, når vi skal til at evaluere gymnasiereformen, så idræt B igen kan indtræde i stx. Det vil være i alles interesse,” siger formand Andreas Nyboe Schjørring, ​​​Gymnasieskolern​es Idrætslærerforening.

Ikke for alle
Tilbage på htx har Christina Bitten Hansen arrangeret frivillig idræt i form af morgentræning to gange om ugen, indtil idrætsundervisningen starter for alvor efter sommerferien.

I løbet af efteråret har holdet været i klatrehal, spillet høvdingeboldturnering og dyrket yoga sammen.

Det er ærgerligt, at studieretningen kun er for nogle skoler og ikke for alle.

Christina Bitten Hansen, idrætslærer
Kold Tekniske Gymnasium

Til daglig bruger Kold Tekniske Gymnasium naboskolens idrætshal, men Christina Bitten Hansen oplever ikke, at idrætsfaciliteterne bliver et problem for den nye studieretning. Skolen har selv udendørs græsarealer og multibaner på stedet, og ellers lejer de sig ind i haller tæt på skolen.

Hun er rigtig glad for, at htx har fået lov til at oprette en studieretning med idræt B, og hun ved, at skolen forventer sig meget af studieretningen.

“Fysisk aktivitet er en vigtig del af de unges hverdag og et element, som vil gavne de fleste elever. Derfor er det ærgerligt, at studieretningen kun er for nogle skoler og ikke for alle,” afslutter Christina Bitten Hansen.

Idræt B som studieretningsfag

De 20 skoler, der kan udbyde en lokal studieretning med idræt på B-niveau, er:

Region Hovedstaden:

• Albertslund Gymnasium (NEXT)
  • Campus Bornholm
  • Falkonergården Gymnasium og HF