Hverdag: Aurehøj Gymnasium
Aurehøj hybridundervisning 10

Hverdag: Aurehøj Gymnasium

Søren Lind har 2.a i samfundsfag. En elev er testet positiv for corona, så cirka halvdelen af klassen er sendt hjem, mens de venter på deres testsvar.

Sted_ Aurehøj Gymnasium
Dato_ 27. november 2020

Søren Linds computer er koblet til en storskærm, og via Google Meet kan de hjemsendte elever følge med i undervisningen. “Det er sindssygt svært at undervise på den her måde. Eleverne, der er hjemme, bliver let ukoncentrerede og passive. Det er tydeligt, at det er interaktionen i klassen, som bærer undervisningen og gør den levende,” siger han.

Søren Lind prøver både at nå eleverne i klasselokalet og dem, der sidder hjemme bag computerskærmen. Han har forberedt en plan over modulerne med tekster og videoer, som eleverne derhjemme har adgang til. “Det kræver mere arbejde, men sådan må det være. Hellere det end at være hjemme og skulle undervise alle online,” siger han.

Når tavlen er fyldt med noter, skiftes eleverne i 2.a til at tage et billede og sende til klassekammeraterne derhjemme.

De fleste af landets gymnasier er ramt af corona. Aurehøj Gymnasium nord for København er ingen undtagelse. Der er regler for håndsprit, mundbind og hvem der må være hvor – for eksempel er lærerværelset ‘no go’ for eleverne. Situationen skifter fra dag til dag. For to uger, hvor det var værst, var mere end 20 af skolens elever smittet, og to hele klasser – plus en del halve – var sendt hjem.

Garderobestativerne bliver normalt brugt til skolens fester. I dag står de foran lærerværelset og bliver brugt tilopbevaring af lærernes visirer.

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.