Hverdag: Aarhus HF & VUC
hverdag-banner

Hverdag: Aarhus HF & VUC

Elever fra 2.hf på Aarhus HF & VUC bliver vist rundt på professionshøjskolen VIA University College i Ceres Byen i Aarhus, hvor de er til projektdag. I løbet af dagen prøver eleverne kræfter med jobbet som markedsøkonom, softwareingeniør, lærer eller pædagog.

Tekst_ Vorre

Sted: VIA University College Aarhus

Dato: 14. november 2018

Fredagsbar på terrassen
Fredagsbar på tagterrassen, sociale studiegrupper, morgensang og god mad i kantinen – VIA University viser de gode sider frem. Hf-eleverne nyder udsigten, men spørger mere ind til, om man let bliver skoletræt på studiet, og hvilke eksamener der er på uddannelsen.

Julie, der er er lærerstuderende på VIA University introducerer fagpakken Menneske og samfund
“Der er ikke ét facit til det, I skal ­arbejde med i dag. Det er jeres refleksioner, der er i spil.  Det er lidt som lærerstudiet. Så bare spørg,” siger Julie, der er lærerstuderende på VIA University.
Elever med fagpakken Menneske og samfund arbejder dagen igennem med casen Niels – en udsat elev i 5. klasse. Omsorgssvigt, PPR, koncentrationsproblemer – det er alvorlige emner, som eleverne stifter bekendtskab med og diskuterer.

Projektdagene på VIA University giver eleverne inspiration til hvilken uddannelse de skal vælge
Selvom Michael (t.v.) og Kenneth allerede er ret sikre på, hvilken uddannelse de vil vælge efter hf, så synes de, at projektdagene er spændende. Men de kunne godt ønske sig, at man besøgte flere uddannelser, for eksempel universiteter. Kenneth håber nemlig på at komme til at læse statskundskab. Michael overvejer uddannelsen til folkeskolelærer. De ville også gerne have valgt fagpakke tidligere, så der var større mulighed for at tone de andre fag i forhold til fagpakken.

Besøget på VIA University er inspirerende for eleverne
“Jeg har ikke før interesseret mig for programmering. Men det er faktisk spændende og ret sjovt,” fortæller Imran (t.v.), der har fagpakken Science og sundhed.
I dag følger hun uddannelsen til softwareingeniør, hvor eleverne får et indblik i strukturen og betydningen af programmeringskonstruktioner blandt andet ved at lære at programmere Legos EV3-robotter. I grupper beskriver eleverne kort og præcist, hvad robotten skal kunne, derefter oversætter de beskrivelserne til kommandoer, som robotten forstår. Men robotten driller lidt.

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.