Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat GL's hovedbestyrelsesvalg Gymnasiereform 2030 Htx
Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234

Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

14. marts 2025
Skrevet af_
Jesper Breining
Skrevet af_
Gitte Husted Madsen

Den tekniske gymnasieuddannelse htx, der kvalificerer unge til videregående uddannelse i STEM-fagene, er blevet offer for en uddannelsespolitisk kurs, der først og fremmest er styret af erhvervsuddannelsernes behov. Htx lider under regeringens manglende anerkendelse, beskyttelse og skærpelse af uddannelsens særlige profil, hvilket kommer til udtryk i, at htx bogstaveligt talt er sat i parentes i rammeaftalen om fremtidens ungdomsuddannelser.

Krisen illustreres i optagetallene fra Danmarks Statistik. På fire år har htx på landsplan mistet 32 procent af sine elever.

Htx-uddannelsens nedgang er en katastrofe i en tid, hvor virksomheder skriger på kvalificeret arbejdskraft inden for netop det tekniske og naturvidenskabelige område, hvor htx leverer blandt andet ingeniører, programmører, biokemikere, naturvidenskabelige forskere, læger og laboranter. Det er dem, der i fremtiden vil sikre udvikling af ny medicin, nye behandlingsformer, nye tiltag inden for klima- og miljøforskning og energibesparelser – områder, hvor vi i Danmark gerne ønsker at indtage en førerposition.

Karakterkravet vil ramme htx
Oven i en krise med faldende elevtal over hele landet risikerer htx nu at blive ramt af det skærpede karakterkrav. Hvis, eller når, karakterkravet hæves til 6 vil det få store konsekvenser for rigtig mange htx-gymnasier. Eksempelvis risikerer erhvervsgymnasierne på College360 i Silkeborg at miste 16 procent af eleverne, NEXT i København 22 procent. Og det er en tendens, der er generel i hele Danmark.

Karakterkravet vil betyde, at nogle unge, især drenge, vil opleve at få lukket døren til htx. Disse elever vil kunne tage en epx, hvor karakterkravet er lavere, men deres vej til STEM-uddannelsen vil blive besværliggjort, og deres fravær vil presse htx-uddannelsen yderligere.

Htx skal tilbage til sine dyder
Vi har flere forskellige ungdomsuddannelser i Danmark. Det almene gymnasium – eller latinskolerne, som de var kendt som 1903 – bygger på grundlag af human dannelse og skulle forberede til optagelse på universitetet. Htx – den højere tekniske eksamen – blev oprettet som forsøg i 1982 og permanentgjort i 1988. Htx-uddannelsen bygger på en naturvidenskabelige og polyteknisk dannelsestradition og er målrettet de ”naturvidenskabelige uddannelser”, først og fremmest de videregående uddannelser inden for naturvidenskab og teknologi, herunder medicin, ingeniør- og teknologiudvikling.

Det er som bekendt områder, hvor vi i Danmark måske stadig indtager en førerstilling. Men det er ikke en førerstilling, der er givet på forhånd. Tværtimod trues den lige nu af lande som Indien og Kina, hvor der satses højt på nye teknologiske løsninger, og hvor man kæmper indædt for at overhale os. Alene Kina uddanner hvert år – hold nu fast – to millioner nye ingeniører. Der skal mere end nogensinde udvikles, nytænkes og opfindes.

Htx-uddannelsens profil skal styrkes.
Gitte Husted Madsen, lærer på NEXT Sukkertoppen Gymnasium og medlem af GL's hovedbestyrelse for Liste 5
Jesper Breining, lærer på Teknisk Gymnasium College360 Silkeborg og kandidat til GL's hovedbestyrelse for Liste 5

Fokuser på htx-uddannelsens styrker
Nu hvor der skal nedsættes en ekspertgruppe til at se på htx-uddannelsens muligheder, mener vi, det er nødvendigt at se på en række forhindringer for htx-uddannelsens udvikling.

Der skal gøres noget ved de nedslidte laboratorie- og værkstedsfløje, der skyldes, at erhvervsskoler har kanaliseret taxametertilskud tiltænkt de erhvervsgymnasiale uddannelser over i erhvervsuddannelserne.  Det kan ske ved at indhegne htx-undervisningsmidlerne og give en saltvandsindsprøjtning til indkøb af nyt og tidssvarende laboratorieudstyr. Bestyrelsesloven bør ændres, så vi sikrer, at folk med erfaringer fra uddannelses- og gymnasieverdenen får plads i bestyrelserne.

Htx-uddannelsens profil skal styrkes. Det skal først og fremmest ske ved at anerkende uddannelsen som den centrale vej til de videregående uddannelser inden for STEM-fagene. Og så bør alle elever med interesse for teknik og naturvidenskab naturligvis samles på htx i tråd med uddannelsens historiske rolle. Samtidig bør vi styrke og synliggøre htx-undervisningens særlige naturvidenskabelige didaktik og praksisnære undervisningsformer.

Sidst men ikke mindst bør htx-uddannelsens timetal tilpasses de øvrige gymnasiale uddannelser f.eks. ved anerkendelse af teknikfag som ægte A-niveaufag. Htx-elever har i dag 300 timer mere end elever på hhx og stx, og dette, sammen med den lange transporttid til skolen, lægger et unødvendigt pres på elevernes fritid.

Positive tendenser i det spirende forår
På trods af den stedmoderlige behandling af htx det seneste år, viser der sig på nuværende tidspunkt en glædelig tendens til, at søgetallene til htx på landsplan mange steder er stigende. Måske pga. de mange rektorer, htx-lærere og elever, aftagerinstitutioner, Dansk Industri og andre, der har gjort opmærksom på htx-uddannelsens særlige værdi og betydning for det danske samfund. Tiden er nu inde til at bygge videre på htx-uddannelserne historiske rolle som den vigtigste vej til de naturvidenskabelige og polytekniske uddannelser.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Finn.jpg
    Debat

    Ideologisk eller pragmatisk GL? Liste 4 efterlyser et konstruktivt og proaktivt GL!

  • Liselotte.jpg
    Debat

    Det sidste tabu

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater