Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Gymnasiereform 2030 Htx
Iben-L-Rasmussen-privatfoto.png

Htx er ikke en parentes – det er en nødvendighed

7. marts 2025
Skrevet af_
Iben Lehmann Rasmussen

Forestil jer en fremtid, hvor htx er reduceret til en fodnote i en gymnasiebog – bogstaveligt talt. I kapitlet om Danmarks uddannelseshistorie kunne man finde et lille afsnit gemt mellem siderne om almen dannelse og erhvervsuddannelser:

“Htx, det engang så blomstrende tekniske gymnasium, nu reduceret til en parentes – ikke den matematiske slags, der løser store problemer, men den grammatiske, der let overses.”

Dette humoristiske skræmmebillede skal minde os om, at vi muligvis står over for at nedtone en uddannelsesform, der faktisk løser store problemer. Htx er ikke en tilfældig studieretning i et almindeligt gymnasium – det er en helt særlig skoleform, hvor praksis, teknologi og teori mødes i et stærkt læringsmiljø. Og det virker.

Htx-elever er blandt de mest tilfredse elever i gymnasiet. 81% af dem finder undervisningen spændende – en højere andel end på nogen anden gymnasial uddannelse. Samtidig er de blandt de mindst skoletrætte. Det er ikke tilfældigt. Det er, fordi htx ikke blot handler om at lære teorier, men om at anvende dem i praksis. Eleverne vælger htx, fordi de søger en gymnasieform, hvor teori og praksis smelter sammen i en meningsfuld helhed.

Men hvad sker der, hvis vi udvander denne uddannelse?

Htx er en succes – så hvorfor lave om på det?
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har kaldt htx en perle i det danske uddannelseslandskab. Det er vi mange, der er enige i. Men hvorfor er det så, at htx’s fremtid nu sendes til en ekspertgruppe, hvor man overvejer at flytte htx til almene gymnasier? Skal man virkelig tage en af de mest velfungerende uddannelser og kaste den ind i et system, hvor dens unikke DNA risikerer at forsvinde?

Htx er ikke bare en samling fag – det er en skoleform i sin egen ret, hvor samspillet mellem teori og praksis er afgørende. Det er ikke nok “at flytte laboratorierne”. Htx fungerer, fordi det er forankret i et erhvervsrettet miljø, hvor unge lærer at bruge deres viden i virkeligheden. Man kan ikke bare flytte htx til et stx-gymnasium og forvente de samme resultater. Htx er ikke en pæn potteplante, man kan flytte fra ét hjørne af haven til et andet og regne med, at den stadig trives og blomstrer. Ministeren risikerer at omplante et træ, der allerede bærer frugt – og i processen svække det, hvis ikke helt at slå det ihjel.

Fokus bør være på at styrke htx– ikke flytte det
Man skal ikke være blind for, at søgningen til htx har været faldende, men løsningen er ikke at flytte uddannelsen – det er at gøre den mere attraktiv for unge efter folkeskolen.

Htx har et enormt potentiale. 40% af alle fysik A-studenter kommer herfra, og en tredjedel af Danmarks ingeniører har en htx-baggrund – selvom uddannelsen kun udgør 6% af gymnasieoptaget. Hvis vi vil sikre, at Danmark også i fremtiden har dygtige ingeniører, teknologiudviklere og innovative skabere, så bør htx styrkes – ikke udvandes.

Så kære reformstormere – jeg er klar.
Iben Lehmann Rasmussen, lærer og tillidsrepræsentant
Hansenberg Tekniske Gymnasium

Den projektorienterede og problemløsningstilgang som eleverne bliver undervist i fra starten, er det, der i mange sammenhænge gør htx-studenterne eftertragtede på både universiteterne og efterfølgende på arbejdsmarkedet. Så, i stedet for at marginalisere htx, bør vi gøre den til det naturlige valg for teknologisk interesserede unge. Der bør investeres i bedre vejledning, stærkere brobygning fra folkeskolen og mere synlighed om htx’s unikke styrker. Reformen bør nemlig ikke handle om, hvordan vi kan gøre htx mindre – den bør handle om, hvordan vi gør den endnu stærkere.

Ekspertgruppe med teknisk praksisforståelse søges – jeg melder mig frivilligt
Den nye reform sender htx’s fremtid i hænderne på en ekspertgruppe. Det er afgørende, at denne gruppe består af folk, der forstår htx’s unikke kvaliteter. Man kan ikke forstå htx, hvis man kun har erfaring fra stx eller hhx – der skal folk med, der kender værdien af praksisnær undervisning og tværfaglige samarbejder.

Og skulle der mangle en ekspert i htx’s virkelighed, så stiller jeg mig gerne til rådighed. Med en stor portion erfaring som underviser på htx og et bælte spækket med blandt andet teknisk indsigt, pædagogisk erfaring og en dyb kærlighed til skoleformen stiller jeg mig glædeligt til rådighed. Jeg lover at tage både praksisforståelse, engagement og en skarp debat med – og jeg stiller gerne op til ekspertgruppen, hvis det er det, der skal til for at sikre, at htx ikke bare overlever, men også får lov til trives i sin egen ret.

Så kære reformstormere – jeg er klar. Og jeg tager både kaffe, erfaring og en urokkelig tro på htx’s værdi med mig!

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • Christina-Ackerman-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx-dimittender er uundværlige for fremtiden – stop nedlæggelsen af velfungerende htx-skoler

  • Anni_Matthiesen-Fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Venstre-profil svarer igen på htx-kritik: Epx-reformen bliver en stor gevinst for Danmarks ungdom

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx har brug for en løsning

  • Dan-Uhrenfeldt-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Opfordring til hovedbestyrelsen om midlertidige udvalg med repræsentanter fra relevante skoleformer

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater