Artikel
Hokuspokus, her ser du en amfora
No image

Hokuspokus, her ser du en amfora

Forlagene skal være på forkant med udviklingen, og de sælger e- og i-bøger som aldrig før. Hvornår bliver vi helt papirløse? Og hvad kommer efter tabletten? Ja, det kan være undervisningsmateriale med 3-d-simulationer af artefakter. Med andre ord: I fremtiden vil eleverne kunne tage skulpturer fra Louvre og genstande fra Pompeji i nærmere øjesyn, mens de sidder i klassen. Sådan næsten da.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

På forlaget Systime er de blevet lidt overraskede. Nok havde de tænkt, at flere og flere gymnasier ville købe digitale undervisningsbøger, men at det var så mange så hurtigt, er kommet bag på dem. 
“I 2012 solgte vi lige så mange digitale bøger som fysiske bøger. Det går rigtig stærkt,” siger redaktionschef Søren Peter Sørensen. 
Han er tidligere gymnasielærer, og sammen med resten af redaktionen på Systime og Dansklærerforeningens Forlag står han for udviklingen af nyt undervisningsmateriale. Og det bliver overvejende digitalt. 
Også på Gyldendal oplever de en stigning i efterspørgslen af digitale undervisningsmidler. Her er der også fart i salget. 
“Lige nu er der en stor teknologidreven efterspørgsel. Specielt efter at der nu er kommet iPad-klasser. Mange skoler har behov for at have alt materiale digitalt,” siger Malte von Sehested, der er digital udviklingschef hos Gyldendal Uddannelse. 
Udfordringen netop nu består i at lave undervisningsbøger, der kan læses af alle styresystemer. 
“Det gør det lidt sværere for os, at vi vil udgive på alle platforme. Men programmeringssproget HTML5 er det nye sort i vores branche, og med det skulle det gerne lykkes, men det er komplekst,” siger Søren Peter Sørensen fra Systime.

Potentiale for matematik 
Nogle undervisningsfag har været hurtigere på aftrækkeren end andre. Et fag som matematik kunne godt trænge til at blive digitaliseret yderligere, siger Søren Peter Sørensen: 
“Der er forskellige årsager til, at nogle fag er mere tøvende end andre. Men der ligger et stort uudnyttet potentiale i digitalt undervisningsmateriale i matematik. I iBøger til matematik er der forskellige appletter, der gør det muligt at manipulere med grafer og figurer og visuelt se effekterne af for eksempel manipulation med funktionsudtryk. Det er ikke helt udnyttet endnu. Sikkert fordi det kræver lidt af et skifte at gå fra det, man er vant til, til at vænne sig til noget nyt. Nu har vi jo over 1.000 års erfaring med faste figurer, og så er det noget andet, når et computerprogram finder skæringspunktet for, hvornår en hyperbel møder en linje. Men den nye teknologi giver en anden mulighed for at forstå, hvad det for eksempel vil sige, at noget vokser eksponentielt,” siger Søren Peter Sørensen. 
Det er kun et spørgsmål om tid, før også undervisningsmaterialet i matematik er digitalt. Både Malte von Sehested og Søren Peter Sørensen regner med, at de fleste gymnasier inden for en kort årrække vil være så godt som papirfri. Men hvordan ser de fremtiden for undervisningsmidler til gymnasiet? 
“Vi vil helt sikkert se mere raffinerede udgaver af, hvad den digitale bog kan. Der vil være mere oplæsning af tekst, flere videoer og mere interaktivitet,” siger Søren Peter Sørensen. 
Malte von Sehested stemmer i: 
“Der kommer nok undervisningsmateriale med mange pop-up-quizzer, levende billeder og lyd og måder, man kan manipulere forskellige objekter på. Der er meget gøgl og pjank, man kan benytte sig af, men spørgsmålet er, om eleverne lærer mere af det. Det er noget af det, der er vigtigt at holde sig for øje, når man går fra analog til digital: Det skal give mening,” siger Malte von Sehested. 
“I udlandet er det såkaldte edutainment, hvor nogle af de elementer, børn og unge kender fra spil, bliver inddraget i en læringsproces, meget populært. Det kan godt blive lidt excentrisk. Jeg tror ikke, det er noget, der vil passe ind i en dansk kultur. Desuden er der undersøgelser, der viser, at eleverne kun bliver optaget af det i en begrænset periode. Det er svært bare at importere udenlandsk undervisningsmateriale,” fortsætter Malte von Sehested. 
Den tendens, der har været set i de senere år, hvor skoler køber adgang til en litteraturportal eller et repository, der er en slags onlinelager, vil fortsætte, mener Malte von Sehested. Gyldendal Uddannelse har desuden indgået et samarbejde med Meebook, som er udviklet af en gymnasielærer, Jesper Rømer. I Meebok kan den enkelte lærer selv bygge sine lektioner op ved at trække digitale læremidler med repositoryegenskaber ind. 
Mere avanceret teknologi vil sandsynligvis også komme mere i spil. I fremtiden behøver klassen måske ikke at tage med historielæreren til Pompeji, man kan tage et par Google Glasses på og få en tur rundt i de arkæologiske udgravninger. Eller de kan sidde med en antik museumsgenstand i klasseværelset: 
”Med det nye Google Glasses vil man kunne kombinere 3-d-kameraer med bevægelsesstyring som det, man kender fra spillekonsoller. På den måde kan man smide digitale informationer oven på virkeligheden. Det betyder, at man kan simulere 3-d-genstande, som eleverne vil kunne interagere med, som om de sad med dem i hænderne,” siger Malte von Sehested.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater