Hf-team får pris for niveaudeling

Hf-team får pris for niveaudeling

På Haderslev Katedralskole bliver svage og stærke hf-elever undervist hver for sig i en del af timerne. Teamet bag initiativet får GL’s uddannelsespris 2013.

”Hvis man reelt mener noget med at få flere igennem ungdomsuddannelserne, må man være parat til at tænke nyt og investere i sin nytænkning. Det har årets prismodtager erkendt.”

Sådan lød det fra GL’s formand Gorm Leschly, da han tidligere på dagen overrakte foreningens uddannelsespris til Haderslevs Katedralskoles hf-team bestående af både lærere og ledere.

De har siden august 2010 arbejdet med niveaudelt undervisning – og med gode resultater.

Prisen og de 25.000 kroner, der følger med, blev overrakt på GL’s repræsentantskabsmøde i København.

Stolte og tilfredse
Runs Schmidt Eskildsen var en af de fire repræsentanter for Haderslev Katedralskoles hf-team, der modtog uddannelsesprisen.

”Vi er rigtig stolte over at få prisen, men vi er også rigtig godt tilfredse med det projekt, vi har kørt. Vi mener, at det har alle de ting, som et velfungerende gymnasieprojekt skal indeholde,” siger Rune Schmidt Eskildsen, der er underviser og hf-koordinator på Haderslev Katedralskole, til gymnasieskolen.dk.

Stor faglig forskel
Som Gymnasieskolen tidligere har fortalt, opstod projektet på Haderslev Katedralskole, fordi lærerne oplevede en stor forskel på hf-elevernes faglige forudsætninger. Derfor valgte man at screene eleverne og derefter placere dem på forskellige hold i dansk, engelsk og matematik. De stærke på et hold og de svage på et andet hold. Samtidig koblede man en ekstra lærer og et ekstra lokale til holdene med de svage elever.

Skolen har regnet ud, at dobbeltlærerordningen i de tre fag koster cirka 160.000 kroner for to klasser over et toårigt hf-forløb. Men de penge er tjent ind, hvis skolen blot får to elever ekstra til at gennemføre uddannelsen.

Færre dumper
Og det er lykkedes. Niveaudelingen blev sat i gang i august 2010, og siden er færre elever dumpet, og flere har fået høje karakterer. Fordi opdelingen har gjort det nemmere at støtte de svage elever og give ekstra udfordringer til de stærke elever.

”Projektet har både styrket de svage og stærke elever, og det var netop det, vi ønskede. Samtidig viser vores evalueringer, at eleverne er tilfredse med de delte hold,” fortæller Rune Schmidt Eskildsen.

Initiativet har også skabt en større tilfredshed blandt lærerne. Nu er timerne i hf-klasserne ikke længere en ”sur tjans”, men derimod et tilvalg, tilføjer han.

Tæt samspil
Ved prisoverrækkelsen fremhævede Gorm Leschly, at projektet er udviklet i et tæt samspil mellem lærere og ledelse.

Det glæder Rune Schmidt Eskildsen, der kalder samarbejdet for en grundsten i projektet.

”Ofte opstår gymnasieforsøg, fordi ledelsen får en idé, der så bliver pålagt lærerne. Her er initiativet kommet fra ledelsen, men det er os lærere, der har udviklet det, og som evaluerer det og kommer med forslag til ændringer. Det er en kæmpe styrke,” siger han.

Det er nu fjerde år, Haderslev Katedralskole niveaudeler hf-eleverne, og det er en model, man holder fast i.

”Vi kan jo se, at det virker. Næste indsats bliver at få endnu mere ud af den ressource, det er at have en støttelærer på de svage hold,” siger Rune Schmidt Eskildsen.