Her er de elever, Antorini vil have færre af
No image

Her er de elever, Antorini vil have færre af

12.512 tog sidste år et gymnasialt suppleringskursus. Det tal vil undervisningsminister Christine Antorini med det kommende eftersyn af gymnasiet have bragt ned. Gymnasieskolen fulgte undervisningen på et matematik B-hold en fredag morgen på Københavns VUC (KVUC). Vi spurgte en håndfuld elever, hvorfor de har brug for et suppleringskursus.

Josefine Olsen, 19 år
Student fra Tårnby Gymnasium og HF i 2013

Mangler matematik, fysik og kemi
”Jeg er her, fordi jeg gerne vil læse biologi på Københavns Universitet. Men for at komme ind der, mangler jeg matematik A. Så nu tager jeg først matematik på B-niveau og så på A-niveau efter jul. Jeg er desuden i gang med at tage fysik B – det skal jeg også bruge for at komme ind. Og efter jul skal jeg også i gang med kemi B. Jeg er lidt ked af, at jeg har taget den fuldstændig forkerte studieretning i gymnasiet. Jeg havde samfundsfag, engelsk og mediefag. Det var, fordi jeg i 9. klasse troede, at jeg ville være noget inden for filmbranchen. Men det er også svært at vælge studieretning, fordi der er så mange valgmuligheder. Der burde være langt færre studieretninger at vælge imellem.”

Stefan Schou, 22 år
Student fra Handelsgymnasiet Selandia i Slagelse i 2011

Fik 00 i gymnasiet
”I gymnasiet havde jeg valgt en studieretning med international økonomi og virksomhedsøkonomi. Bagefter læste jeg til finansøkonom. Det blev jeg færdig som i 2013. Siden har jeg søgt en elevplads i finansbranchen, men det er rigtigt svært. Der bliver fyret mange for tiden. Så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne tage det her kursus og få forbedret min karakter i matematik B. Jeg fik 00 i gymnasiet. Jeg ved ikke helt, hvad der gik galt. Nu vil jeg gerne vise over for mig selv og de virksomheder, hvor jeg søger elevplads, at jeg godt kan finde ud af matematik. Lykkes det ikke at få en elevplads, overvejer jeg at læse HA, og for at komme ind dér skal jeg have bestået matematik B.”

Anders Bro-Rasmussen, 21 år
Student fra Falkonergårdens Gymnasium og HF-kursus i 2013

Ærgrer sig ikke
”Jeg har brug for matematik B, fordi jeg gerne vil læse idræt på Københavns Universitet. Jeg har aldrig været den store matematikfan, men det går meget godt her. Jeg kan godt lide, at det er et intensivt forløb på tre måneder, hvor jeg kun skal fokusere på det ene fag. Desuden er vores lærer god til at forklare tingene. Bagefter skal jeg tage fysik C – det kræver de også på idrætsstudiet. Jeg er ikke ærgerlig over, at jeg ikke fik taget fagene i gymnasiet. Da jeg begyndte i 1.g, vidste jeg overhovedet ikke, hvad jeg ville læse bagefter, så jeg valgte en studieretning med spansk A, engelsk A og samfundsfag B, fordi jeg altid har været glad for sprog. Da vi startede, tror jeg kun, at der var 2 ud af 25 elever i min klasse, der vidste, hvad de ville efter gymnasiet.”

Josefine Marker, 20 år
Student fra Tårnby Gymnasium og HF i 2012

Tænkte taktisk
”Da jeg startede i gymnasiet, vidste jeg, at jeg ville læse psykologi. Jeg valgte en studieretning med engelsk A, samfundsfag B og psykologi C. Jeg vidste godt, at matematik B er adgangskrav på psykologi, og jeg kunne godt have taget det som valgfag. Men jeg ville hellere hæve psykologi fra C- til B-niveau. Det var en helt bevidst beslutning. Jeg vidste, at jeg ville få brug for et højt karaktergennemsnit, og det var der en bedre mulighed for at få på den måde. Det var ren taktik. Så kunne jeg altid tage matematik B bagefter, tænkte jeg. Og det er derfor, jeg er her nu. Det er fint nok, for det tager kun tre måneder.”

Ioannis Marinos, 18 år
Student fra Sankt Annæ Gymnasium i 2014

Gik efter et højt snit
”Da jeg gik i gymnasiet, vidste jeg slet ikke, hvad jeg ville læse videre til bagefter. Det gør jeg stadig ikke helt. Men det bliver nok enten statskundskab eller jura. Jeg har et snit på 11,8, så jeg kan komme ind på stort set alle videregående uddannelser. Men det kræver, at jeg får taget matematik på B-niveau. I gymnasiet valgte jeg en studieretning med musik A, engelsk A og fransk A, fordi jeg vidste, at jeg havde mine forcer dér. For mig handlede det om at få et højt snit. Derfor var det helt bevidst, at jeg nøjedes med at tage matematik på C-niveau. Mangler man nogle fag, kan man jo bare tage dem bagefter, sådan som jeg gør nu.”

Sådan er den typiske kursist

• Er mellem 20 og 24 år
• Læser matematik – lidt flere på A-niveau end på B-niveau
• Er student fra et af landets almene gymnasier