Han mister snart sine dagpenge
christian holten

Han mister snart sine dagpenge

Den 60-årige ledige gymnasielærer Christian Holten står til at ryge ud af dagpengesystemet efter nytår. Han har ikke opgivet at vende tilbage til gymnasiet, men har et taxakørekort i baghånden.

Christian Holten konstaterer tørt, at gymnasieeleverne i dag hellere vil have samfundsfag end at lære tysk.

Den ledige gymnasielærer søger job som dansk- og tysklærer og har gjort det længe. 6. januar mister han retten til at få dagpenge, som mange andre danskere gør det på grund af den nye dagpengereform. Han er 60 år, men siger, at han har mindst fem gode år tilbage på arbejdsmarkedet – det kræver bare, at nogle vil bruge ham.

”Jeg har ikke opgivet håbet. Forleden fik jeg et afslag fra et gymnasium, som opfordrede mig til at søge igen som tysklærer til foråret – det lød næsten som om, de mente det,” siger Christian Holten.

Han blev fyret fra Københavns Tekniske Gymnasium i 2004 efter længere tids sygdom på grund af stress. Efter en periode på dagpenge arbejdede han blandt andet som chauffør i postvæsenet. På den måde kunne han leve op til genoptjeningskravet, så han kunne få dagpenge igen. Dagpengereformen betyder dog, at Christian Holtens ryger ud af dagpengesystemet to år tidligere, end han havde regnet med – nemlig kort efter nytårsaften.

400 ansøgninger
Christian Holten bor i København og søger job over hele Sjælland.

”Jeg tror, jeg har søgt 400-500 job som gymnasielærer. Tysk er smuldret lidt som fag i gymnasiet i den periode, jeg har været ledig. Samtidig har jeg måske også alderen imod mig,” siger Christian Holten, som ikke har mulighed for at gå på efterløn.

Han har besluttet sig for, at han ikke vil lade sig gå på af det. Han har tidligere fået bevilget psykologtimer af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), og psykologen har hjulpet ham til at bevare sin integritet.

”Det er selvfølgelig ikke sjovt, men jeg er i stand til at bevare min værdighed. Jeg har lært, at når jeg får et afslag, skal jeg ikke tage det på mig, som om det er min skyld,” siger Christian Holten.

Ny dansk litteratur
Han skrev til Gymnasieskolen.dk, efter han havde læst, at GL vil yde ekstra hjælp til efteruddannelse til ledige medlemmer, som ryger ud af dagpengesystemet på grund af den nye dagpengereform.

”Det er en god idé med mere efteruddannelse. Jeg vil for eksempel gerne have kurser, hvor jeg kan blive opdateret i de nyeste danske forfattere,” siger Christian Holten.

Selv om han er optimist og håber på et job i undervisningssektoren igen, har han også en plan B. Han har for kort tid siden taget et kursus som taxachauffør og har søgt de første job i den branche.

”Jeg skal ikke på kontanthjælp. Jeg skal nok finde nogle småjob som vicevært eller noget andet,” siger Christian Holten, som stadig håber, at flere elever vil vælge tysk på deres ungdomsuddannelse.