Gymnasium ”finder” 2,5 millioner kroner og reducerer afskedigelser
Pengesedler

Gymnasium ”finder” 2,5 millioner kroner og reducerer afskedigelser

Tillidsrepræsentant, ledelse og lærere på Gefion Gymnasium har finkæmmet budgetterne for at redde så mange lærerstillinger som muligt.

Der kan være penge at spare ved at se kritisk på alle skolens udgifter. Det har lærere og ledelse på Gefion Gymnasium i København erfaret, og dermed bliver der i bogstaveligste forstand reddet arbejdspladser.

I løbet af efteråret har skolen ”fundet” 2,5 millioner kroner på budgetterne, og den spareøvelse betyder, at omkring fem lærere kan beholde deres job.

Samtidig har tillidsrepræsentant Jakob Hermann, som også sidder i skolens bestyrelse, talt for, at skolen kører med et lille underskud i 2016 i stedet for at budgettere med et overskud på en halv million kroner, som bestyrelsen i første omgang foreslog.

”Bestyrelsen er lidt forsigtig, men den er nu gået med til et lille underskud i 2016, og det redder en stilling,” siger Jakob Hermann.

Han fortæller, at ledelse og lærere har haft en god proces med at finde penge på budgettet, som ikke direkte påvirker den daglige undervisning.

”Vi har holdt en stribe møder. Formålet har været at redde jobs,” siger Jakob Hermann.

Færre undervisningsmaterialer
Som skrevet er det lykkedes at finde 2,5 millioner kroner på Gefion Gymnasium. Jakob Hermann fortæller, at skolen i forvejen er meget bevidst om omkostninger og indkøb, og derfor har der været meget lidt overflødigt fedt at skære fra.

”Det er aktiviteter, vi skærer fra. For eksempel bliver budgettet for undervisningsmaterialer beskåret, så spareøvelsen har også konsekvenser,” fortæller Jakob Hermann.

Kort tid efter undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) i sensommeren meldte ud, at regeringen ville skære ned på uddannelse, inviterede ledelsen på Gefion Gymnasium lærere til at deltage i en arbejdsgruppe for at finde besparelser, som ikke direkte ville gå ud over undervisningen.

De 2,5 millioner kroner er fundet efter princippet mange bække små – og initiativerne er alt lige fra at indføre egenbetaling til julefrokosten som til at skære i faggruppernes studierejser i forbindelse med efteruddannelse.

”Det er ikke omkostningsfrie besparelser, men arbejdsgruppen var enig om at skære dem fra,” siger rektor Birgitte Vedersø.

Psykologer og varmebesparelse
Der er skåret næsten en tredjedel af budgettet til undervisningsmidler. Skolen skærer ned på internationale aktiviteter med partnerskoler. Et sommeruniversitet for lærerne inden skoleåret med en overnatning i Tisvildeleje er flyttet til at foregå på skolen.

Eleverne vil blive opkrævet et kopigebyr, som i alt giver 270.000 kroner i kassen – eller en ”halv stilling,” som Birgitte Vedersø siger.  Derudover bliver der skåret på psykologbistand til eleverne, der bliver indført billigere it-løsnigner, og så hentes der 200.000 kroner på en i forvejen planlagt energiforbedring.

”Vi fjerner nogle aktiviteter, og selvfølgelig har det en betydning. Det er vigtigt, at vi fortsat er en skole i udvikling, og derfor skal vi undgå at komme ind i en negativ spiral, hvor der år efter år bliver skåret lidt ned på alt,” siger Birgitte Vedersø.

Afskedigelser på vej
Ifølge rektor skal der ud over de 2,5 millioner kroner skæres yderligere cirka 10 millioner kroner frem mod 2019, og der vil også komme afskedigelser, fortæller hun.

Jakob Hermann erkender også, at han kommer til at sige farvel til kolleger.

”Lige nu er der dårlig stemning, da der sidst i januar bliver meldt ud, hvilke lærere som skal afskediges. Efter sommerferien vil vi så være færre lærere, men der bliver ikke mindre arbejde, så det bliver heller ikke sjovt for de lærere, som er tilbage,” siger Jakob Hermann.

Birgitte Vedersø pointerer dog, at når der bliver færre medarbejdere, skal der også tænkes anderledes, så lærerne ikke bare skal lave mere af det samme. Næste skridt er derfor at indlede en proces, hvor lærere og ledelse tænker undervisningen forfra, som hun formulerer det.

”Vi skal tænke radikalt anderledes. Målet er at finde måder at sikre høj kvalitet, samtidig med at vi bruger færre ressourcer,” siger Birgitte Vedersø.