Gymnasieskolen sender juleønske til lærerne

Hvad læser gymnasielærerne? Vi ser nærmere på årets favoritter på gymnasieskolen.dk - og sender et juleønske videre til lærerne.

Ved det seneste repræsentantskabsmøde talte Gymnasieskolens journalister med et par lidt utilfredse tillidsrepræsentanter, som efterlyste forskellige historier og emner i Gymnasieskolen.

Nogle af historierne havde vi haft på gymnasieskolen.dk, men fordi tillidsrepræsentanterne kun læste det trykte magasin, havde de ikke bemærket historierne. Nogle af de andre input fra tillidsrepræsentanterne kunne også godt blive til historier.

Men udover vidensdeling gav samtalerne også stof til eftertanke: Hvordan sikrer vi os, at vi får skrevet om de emner, som gymnasielærerne synes, er mest relevante? Og hvordan fanger vi ønsker om forbedringer? Som I kan se på vores top tre over de mest læste historier på gymnasieskolen.dk, følger vi godt med i, hvilke historier der har flest læserne. Men udover læsertal på vores digitale nyheder, så er vi meget afhængige af, at vores læsere kontakter os med idéer til emner, vi bør se nærmere på.

Alle redaktionens journalister har en god kontakt til mange gymnasielærere, som er søde at tippe os, og vi forsøger at besøge så mange skoler som muligt. Men der er altid plads til forbedringer - og dem kan vi ikke skabe alene. Derfor vil redaktionen tillade sig at komme med et juleønske til jer lærere om at kontakte os endnu mere med idéer, emner eller helt konkrete historier - kun sådan kan vi finde ud af, hvis der er emner, I savner i Gymnasieskolen og på gymnasieskolen.dk, og vi kan sammen skabe et fagblad tæt på jeres hverdag.

Lærerne bestemmer
På gymnasieskolen.dk har vi også et rum, hvor lærerne 100 procent bestemmer, hvilke emner der er vigtige at berøre nu - det er vores blog- og debatsider. I år har vi været så heldige at få en række nye, faste bloggere - både gymnasielærere og forskere. I har taget godt imod dem ved at læse og kommentere deres indlæg.

Årets mest læste blogindlæg er Anne Boie Johannessons Ordblindhedens styrker 

Vi er meget taknemmelige over vores bloggeres indsats, fordi det er forfriskende med aktuelle indspark direkte fra lærerne, samtidig med at de er med til at gøre os alle klogere. Der er stadig plads til flere lærerstemmer, så hvis du har noget på hjerte, er du mere end velkommen til at skrive til os.
Læs mere om det her.

Som blogger skal man levere indlæg hver måned. Hvis du ikke kan finde tid til det, men ønsker at bidrage, er vores debatside på gymnasieskolen.dk altid åben for tanker fra gymnasielærere. 

Årets mest læste debatindlæg er Cille Mortensens "Misundelse er en grim ting"

Arbejdsmiljø, matematik og afskedigelse
Men tilbage til de tre nyhedshistorier, som har haft flest læsere på gymnasieskolen.dk i 2019.

På førstepladsen ligger en nyhed fra årets Folkemøde, hvor professorerne Svend Brinkmann og Lene Tanggaard og organisationspsykolog Malene Friis Andersen satte spot på det pressede arbejdsmiljø efter nedskæringerne.
 

Der er mindre tid til at rette opgaver og give ordentlige tilbagemeldinger til eleverne, og det er et stort problem. Jeg mener, lærerne skal have friheden til at gøre det, som de ved, er det bedste for eleverne. 

Lene Tanggard, professor
Aalborg Universitet

Læs: Brinkmann: Arbejd efter reglerne, og systemet bryder sammen

Årets anden mest læst historie er et godt eksempel på et lærerigt, men uofficielt samarbejde med matematiklærere, som har været gode til at kontakte bladets journalister, når der var vigtige emner, vi burde belyse.
 

Mange matematiklærere oplever, at mulighederne for fordybelse i høj grad er forringet af den nye læreplan. Der tales blandt mange matematiklærere om en betydelig emnetrængsel i den nye lærerplan.

Klavs Kokseby Frisdahl, matematiklærer
Køge Gymnasium

Læs: En tredjedel af stx-elever står til at dumpe matematik   

Den tredje mest læste historie er et eksempel på det barske arbejdsmiljø, der er på skoler, når nedskæringerne rammer, og lærere bliver afskediget. Det er ikke nemt at stå frem, når man kommer i så svær en situation, derfor vi er meget taknemlige for, at Helle sagde ja til hudløst ærligt at fortælle om sin svære tid.
 

Folk græd og græd og græd. Det var så overvældende, så jeg skyndte mig at gå fra lærerværelset og ned til vores forberedelseslokale. Så kom folk lidt efter lidt og snakkede. Det var lidt lettere for mig at rumme på den måde.

Helle Rodahl Thisted, lærer

Læs: Fyringen var et chok for Helle: ”Jeg blev simpelthen så vred”

Men Gymnasieskolen er mere end daglige nyheder, blogindlæg og anmeldelser på gymnasieskolen.dk, i år udkom vores trykte magasin ni gange. Er der temaer, du ikke fik læst i løbet af året, bringer vi i faktaboksen alle temaer.

Ønsker du at læse nogle af de trykte magasiner digitalt, kan du finde bladene her. 

På gensyn
Inden vi tager hul på juleferien, vil redaktionen gerne takke alle de lærere, som lod os fortælle deres erfaringer og historier videre. Også mange tak for artikelidéer i årets løb.

Redaktionen ønsker læserne en glædelig jul og et godt nytår.

På gensyn i 2020, hvor det første nyhedsbrev lander i mailboksen torsdag den 9. januar.

Første nummer af Gymnasieskolen udkommer den 3. februar.