Gymnasierne får besparelser tilbage
Penge shutterstock_124175299

Gymnasierne får besparelser tilbage

Gymnasierne skal spare to procent til næste år, men pengene kommer tilbage til skolerne allerede samme år. Det fremgår af et svar fra undervisningsministeren.

Nedskæringerne på gymnasierne til næste år bliver ikke overført til erhvervsuddannelsernes pengekasser, men bliver derimod ført tilbage til gymnasierne selv.

Det fremgår af et svar undervisningsminister Christine Antorini (S) har givet til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.

Det har længe været en kendt sag, at alle ungdomsuddannelser skal spare to procent til næste år – eller med andre ord får to procent mindre i taxametertilskud at gøre godt med.

Pengene bliver i stedet lagt i en såkaldt omstillingsreserve, som skal gå tilbage til uddannelserne. Hidtil har det dog ikke været særlig konkret, hvem der skal have pengene, hvordan de skal bruges eller hvornår. Der har været spekuleret i, om reserven skulle bruges til at styrke erhvervsuddannelserne med penge fra gymnasierne.

Penge tilbage
Med svaret fra Christine Antorini kan gymnasierne dog se frem til, at pengene – som svarer til 180 millioner kroner – samlet set kommer tilbage til eleverne på de gymnasiale uddannelser.

I et svar til Folketingets Børne og Undervisningsudvalg skriver ministeren, at det er regeringens udgangspunkt, ”at de enkelte uddannelser i 2014 får tilbageført det, de har bidraget med.”

Det betyder, at udgangspunktet er, at penge fra stx kommer tilbage til stx og så videre. Med andre ord er det ikke ideen, at omstillingsreserven skal bruges til at føre penge fra de gymnasiale uddannelser over til erhvervsuddannelserne.

Nye initiativer
Omstillingsreserven skal dog benyttes til ”omprioritering og nye initiativer på undervisningsområdet”, og derfor kan den enkelte skole ikke regne med at få pengene tilbage krone for krone.

Undervisningsministeren understreger, at der endnu ikke er lavet en konkret udmøntningsmodel, og hun vil ikke yderligere uddybe, hvordan pengene skal fordeles. Det skal der tages en politisk beslutning om i løbet af efteråret.

Frem til 2017 bliver ungdomsuddannelserne gradvist beskåret i taxametertilskud med to procent ekstra hvert år. Med andre ord får skolerne otte procent mindre i kasserne i 2017 end i år. Pengene bliver i stedet ført over i omstillingsreserven.