Gymnasier vil have eleverne ud i virkeligheden
shutterstock_159103259

Gymnasier vil have eleverne ud i virkeligheden

Eleverne skal løse flere konkrete opgaver for virksomheder. Det mener ni aarhusianske gymnasier, som derfor er gået sammen om at øge samarbejdet med erhvervslivet.

Når aarhusianske gymnasieelever fremover får studenterhuen på hovedet, skal de alle have prøvet at samarbejde med en virksomhed – helst flere gange og i forskellige fag.

Det er målet for Center for innovation og virksomhedskontakt, som ni gymnasiale uddannelsesinstitutioner i Aarhus er gået sammen om.

”Det motiverer eleverne – især drengene – på en helt anden måde, når de ser teorien fra bøgerne blive brugt i praksis,” siger Henrik Rosleff, uddannelsesleder på Århus Statsgymnasium, der er en af initiativtagerne til det nye center.

Alle fag i spil
Men det er ikke altid let for den enkelte lærer at få etableret et samarbejde til en virksomhed. Det skal det nye center lave om på.

”Nogle lærere har arbejdet sammen med erhvervslivet længe, for andre er det helt nyt, og så kan det første skridt være svært. Vi vil give lærerne noget kvalificeret hjælp til at få skabt kontakt til en virksomhed og få lavet et godt forløb,” fortæller Henrik Rosleff.

Når gymnasieklasser i dag arbejder sammen med virksomheder, foregår det typisk i samfundsfag og erhvervsøkonomi. Det håber han, at der bliver lavet om på nu.

”Med det her initiativ vil vi gerne have alle fag i spil,” siger Henrik Rosleff.

Elever savner virkelighed
I en undersøgelse fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) efterlyser mange elever en tydeligere kobling mellem undervisningen og virkeligheden, så de kan se, hvad fagene kan bruges til i praksis.

Det er præcis det, et samarbejde mellem skole og erhvervsliv kan give, fortæller Henrik Rosleff.

”Det gør fagene levende, når man samarbejder med en virksomhed, og vores erfaring er, at det har en stor effekt. Eleverne kan pludselig se, at der er en mening med det, de lærer,” siger han.

R: Mere samspil med erhvervsliv
Det er ikke kun eleverne i DGS’ undersøgelse, der vil have mere virkelighed ind i undervisningen. Også regeringen ønsker at gøre undervisningen i gymnasiet mere virkelighedsnær og konkret, for eksempel ved at lade eleverne løse konkrete samfundsmæssige opgaver. Det er et af de punkter, der ifølge undervisningsordfører Lotte Rod (R) vil blive taget op, når regeringen efter sommerferien kommer med et udspil til et serviceeftersyn af de gymnasiale uddannelser.

”Vi ved, at man lærer mest, når man kan se en mening med det, man lærer. Derfor er der brug for ændringer, så mere af undervisningen sker i samspil med erhvervslivet, kulturorganisationer og videregående uddannelser,” sagde Lotte Rod under en af debatterne om ungdomsuddannelserne på Folkemødet på Bornholm.

Netværk med 50 virksomheder
Det nye center, der får til huse på Århus Statsgymnasium, udspringer af projektet Dialog med erhvervslivet, hvor gymnasier i Region Midtjylland på skift har samarbejdet med en række virksomheder. Århus Statsgymnasium og Egaa Gymnasium var med i projektet, der sluttede sidste år, og for de to skoler blev resultatet en række undervisningsforløb med blandt andet Aarhus Stiftstidende, Bestseller, Lokalenergi og Skat.

Projektet endte med at have et netværk bestående af omkring 50 virksomheder, organisationer og kulturinstitutioner, og det er disse kontakter og de generelle erfaringer fra projektet, der nu bliver bygget videre på.

”Lærerne kan udnytte det netværk, der allerede eksisterer, og selv byde ind med egne kontakter, så netværket forhåbentlig vokser, og der sker en vidensdeling på tværs af skolerne,” forklarer Henrik Rosleff, der håber, at flere gymnasier vil gå sammen om et projekt med en virksomhed.

”Så oplever lærerne samtidig en anden skolekultur,” siger han.

Center for innovation og virksomhedskontakt

Disse ni skoler står bag det nye center:

• Aarhus Katedralskole
  • Egaa Gymnasium