Gymnasier ramt af nye fyringsrunder
fyret_kvinde RIGTIG størrelse

Gymnasier ramt af nye fyringsrunder

Flere lærere har mistet deres job i dette skoleår, og afskedigelserne fortsætter. Det viser en ny opgørelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening. Særligt VUC er hårdt ramt.

54 gymnasielærere er blevet afskediget eller varslet afskediget i dette skoleår. Det viser en ny opgørelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Ud over de allerede varslede afskedigelser, er der meldinger om, at yderligere 56 gymnasielærere bliver varslet afskediget eller forventes at blive det i den kommende tid, oplyser GL.

“Hver eneste afskedigelse er en afskedigelse for meget. Det går hårdt ud over de kolleger, som bliver ramt, og så er det belastende for de tilbageværende lærere. Flere af de lærerværelser, der nu rammes, har været ramt af afskedigelser sidste år eller forrige år,” siger GL’s formand Tomas Kepler og tilføjer:

“Det er et skridt i den rigtige retning, at omprioriteringsbidraget er væk, men de mange nye afskedigelser viser med al tydelighed, at der er brug for geninvesteringer i sektoren.”

Halvdelen af afskedigelserne er på VUC. På Skive-Viborg HF & VUC er seks lærere blevet afskediget. Det er anden fyringsrunde inden for et år, fortæller tillidsrepræsentant Mads Østergaard Christensen.

“Det er kernemedarbejdere og meget dygtige kolleger, der mister deres arbejde, og med det mister mange også en del af deres identitet,” siger Mads Østergaard Christensen, der forklarer, at alle de afskedigede lærere er ansat til og med juli og vil derfor være på skolen indtil skoleårets afslutning.

“Det kan være en vanskelig situation, som folk håndterer forskelligt. Mit udgangspunkt som TR har været at sikre folk arbejde og løn så længe som muligt, fordi jobsituationen i sektoren er svær,” fortæller han.

De mange nye afskedigelser viser med al tydelighed, at der er brug for geninvesteringer.

Tomas Kepler, formand
Gymnasieskolernes Lærerforening

Fire fyringer og udlejede lokaler
Også på VUC Holstebro har de mistet kolleger i dette skoleår. I november blev fire lærere afskediget, mens en blev sat ned i tid, fortæller lærernes tillidsrepræsentant Lene Barner Løkke Borg.

“Nu er der ved at falde ro på igen, og det har ikke været en panikfyring. Det har været en god proces, selvom det selvfølgelig altid er hårdt. Vi er jo kede af at miste gode kolleger,” siger hun.

Hun forklarer, at det er kombinationen af skolens underskud og et fald i antallet af kursister, der førte til afskedigelserne.

Samtidig fortæller hun, at skolen har været nødt til at låne lærere ud til andre institutioner i området samt udleje nogle af skolens lokaler for på den måde at få en indtjening.

Pernille Brøndum, formand
Danske HF & VUC

Et VUC i uvejr
De mange afskedigelser på VUC vækker også bekymring hos Danske HF & VUC.

“2019 var et hårdt år for VUC. VUC er i et uvejr lige nu på grund af flere faktorer: Besparelserne, konjunkturen i samfundet og FGU-udspaltningen. Ingen er glade for den her situation,” fortæller Pernille Brøndum, der er formand hos Danske HF & VUC.

VUC er meget “konjunkturfølsom”, som Pernille Brøndum beskriver det. Det skyldes, at når den danske økonomi har det godt, som den har lige nu, er der flere i VUC-målgruppen, der arbejder i stedet for at uddanne sig.

Derudover blev den almene voksenuddannelse for unge under 25 år i 2019 flyttet fra VUC til den forberedende grunduddannelse (FGU). Det betyder også færre kursister på VUC.

“Vi har brug for mere aktivitet, så vi kan opnå en bæredygtig volumen. Hvis man både mangler volumen og har besparelser, bliver det rigtigt svært,” forklarer Pernille Brøndum.

GL og Danske HF & VUC har sammen med Uddannelsesforbundet nedsat en visionsgruppe med uddannelsespolitiske ordførere fra Folketingets partier for at drøfte løsninger, der kan sikre, at VUC fortsat kan løfte den opgave, som kun VUC kan løfte, fortæller GL’s formand Tomas Kepler.

“Fra politisk hold må man forholde sig til, at vi har at gøre med en gruppe kursister, der ikke har et andet alternativ. Derfor skal vi finde løsninger, så vi både om et år og forhåbentlig om 20 år har et stærkt VUC. For lige nu er VUC blevet afgørende svækket,” siger Tomas Kepler.