Gymnasier har brug for en ny form for ledelse

Gymnasier har brug for en ny form for ledelse

God skoleledelse er ikke kun public management, understregede departementschef Jesper Fisker fra Undervisningsministeriet til GL's repræsentantskabsmøde.

Fremtidens skoler kræver moderne ledelse – det var et af budskabene, da departementschef Jesper Fisker fra Undervisningsministeriet talte ved Gymnasieskolernes Lærerforenings repræsentantskabsmøde.

"Vores udgangspunkt er, at eleven er i centrum, og det kræver moderne skoleledelse. Der er ingen tvivl om, at det stiller store krav til ledelsen generelt, hvis vi skal udvikle uddannelsernes kvalitet yderligere. Og en god, moderne ledelse er i dialog med medarbejderne," sagde Jesper Fisker.

Ikke kun public management
Der er både tale om ledelses ret og pligt, hvis man skal kunne bruge OK 13 konstruktivt, understregede Jesper Fisker.

"Hvis vi skal få det bedste ud af det, kræver det en respektfuld dialog, og det vil jeg gerne invitere til," sagde han og tilføjede:
"Det er ikke kun traditionel regnearks public management-ledelse. Vi ønsker også forandringsledelse, kulturledelse og pædagogisk ledelse, som måske i virkeligheden er mere effektiv, hvis vi skal skabe kvalitet."

Ny form for ledelse
Ifølge Jesper Fisker arbejder Undervisministeriet allerede på at få færre generelle bestemmelser på uddannelsesområdet, men det kræver også en ny form for ledelse.

"Jeg medgiver gerne, at nogle af vores initiativer har båret præg, at vi alle skal lære, hvordan vi skal agere. Men det ændrer ikke på vores gode intention om at være i en tæt dialog med ledere og lærere til at udvikle kvaliteten af uddannelserne," sagde han.

Respekt til gymnasierne
Jesper Fisker pointerede, hvordan de gymnasiale uddannelsers placering i uddannelsessystemet er en fantastisk succes, som alle er misundelige på.

"Jeg har stor respekt for den kæmpe indsats, der bliver lagt hver dag på gymnasierne," sagde han.

Socialt taxameter
Men der er ifølge Jesper Fisker også plads til forbedringer – blandt andet elevers frafald, dobbeltuddannelser og udbredelsen af de gymnasiale suppleringskurser. Den sociale ulighed i uddannelsessystemet ønsker Undervisningministeriet også at gøre mindre.

"Det er mærkeligt, at vi i Danmark kan bryste os af en økonomisk lighed, men at vi samtidig ikke har en uddannelses lighed. Her betyder ens sociale baggrund stadig en hel del," sagde Jesper Fisker, der lovede, at der i foråret vil komme en form for socialt taxameter.