Gymnasielærere demonstrerer med tusindvis af offentligt ansatte
demo1004

Gymnasielærere demonstrerer med tusindvis af offentligt ansatte

Flere steder i landet demonstrerede gymnasielærere i dag sammen med en række andre offentligt ansatte. Fremmødet ved Christiansborg var massivt.

Trafikken gik næsten i stå omkring Christiansborg i eftermiddag, da offentligt ansatte fra 80 organisationer deltog i en stor demonstration i København i dag.

Mens trafikken dog trods alt kunne glide langsomt forbi de mange offentligt ansatte i farvestrålende T-shirts, huer og flag, så ser det noget sværere ud at få landet en overenskomst, som de fremmødte ansatte kan være tilfredse med.

Gymnasielærere fra en lang række skoler gik mod Christiansborg med GL-bannere og studenterhuer i pap med påskriften Respekt for den danske model. Og der var mange studenterhuer, der stak op i menneskehavet i forårssolen tæt på Christiansborg.

Alene fra Roskilde Gymnasium havde halvdelen af lærerne taget toget til København efter arbejde for demonstrere, fortalte tillidsrepræsentant Jesper Adelsbøll, mens han holdt en hvid fane fra GL.

“Det er jo ved at være sidste chance for at påvirke forhandlingerne. Vi ved godt, det er en alvorlig situation nu,” sagde han og henviste blandt andet til, at der ikke er fundet en løsning på, at folkeskolelærerne ikke har fået en arbejdstidsaftale.

“Det skal vi støtte op om, så lærerne ikke bliver kørt over igen,” sagde han.

Gymnasielærere uvante demonstranter
“Pas på mig, jeg er ny i konflikten,” stod der på skilte fra DJØF, og det sammen kan der siges om gymnasielærere. Vi skal tilbage til 1969, siden gymnasielærere sidst var involveret i en konflikt på det danske arbejdsmarked.

Gymnasielærerne fra København og omegn trak dog rutineret i hvide T-shirts med påskriften Jeg kæmper for … #en løsning for alle. Blandt andet Claus Witfelt fra Ørestad Gymnasium, som gik med sine kolleger fra Christianshavns Torv mod Christiansborg.

“Jeg synes, vi bliver presset urimeligt hårdt i gymnasiesektoren, hvor vi mærker nedskæringerne, og hvor det bliver sværere og sværere at tage sig af alle eleverne. Jeg mener også denne overenskomstforhandling handler om at investere i den offentlige sektor,” sagde han.

Hans kollega Birgitte Bergmann nikkede.

“Jeg tror, at mange offentligt ansatte har fået nok. Vi arbejder mere og hurtigere for den samme løn. Vi skal have flere studenter gennem uddannelsen, mens der bliver skåret ned,” sagde hun.

Attraktivt arbejdsmarked
Mens en kvinde med et rødt FOA-flag sang højlydt om mere i løn, var gymnasielærerne mindre højlydte på vej mod Christiansborg.

Tillidsrepræsentant på Tårnby Gymnasium, Thomas Hansen, forklarede hvorfor, han synes, det er vigtigt at demonstrere.

“Det handler om, hvilket arbejdsmarked vi ønsker i fremtiden. Skal vi have et A- og et B-arbejdsmarked, hvor det ikke længere er attraktivt at arbejde i det offentlige,” spurgte han retorisk.

Blandt demonstranterne stod også en flok gymnasieelever, som fortalte, at de bakker op om deres lærere. Og det er der også brug for.

I morgen er der nye forhandlingsmøder i Forligsinstitutionen, men det ser stadig svært ud at få lavet en overenskomst, og dermed er risikoen for strejker og konflikt ikke drevet over.

De store stridspunkter i forhandlinger er stadig lønnen, en sikring af den betalte spisepause og en arbejdstidsaftale for lærerne.

Ingen har gavn af lockout
Fra blokvognen foran de mange demonstrerende offentligt ansatte holdt blandt andet formanden for GL, Annette Nordstrøm Hansen, tale.

“Ingen har gavn af en omfattende og ødelæggende lockout. Lad os i stedet få landet en aftale. I respekt for den danske model.  Og i respekt for den indsats og store værdi vi som offentligt ansatte tilfører det danske samfund,” sagde hun blandt andet, mens gymnasielærere og mange andre offentligt ansatte klappede.

Det var ikke kun i København, at offentligt ansatte demonstrerede i dag. I Esbjerg, Odense, Randers, Rønne og Varde blev der også demonstreret, og i Aarhus er der fakkeloptog på Rådhuspladsen i aften.