Gymnasieelever vil i praktik
Philip 07

Gymnasieelever vil i praktik

Landets gymnasieelever efterlyser undervisning med en klarere kobling til virkeligheden. De vil i praktik og have ændret AT, viser ny undersøgelse.

Der er for meget teori og for lidt virkelighed.

Sådan oplever eleverne på landets gymnasier den undervisning, de får.

Det viser en rundspørge blandt landets gymnasieelever, som Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) har lavet.

4 ud af 10 elever mener, at gymnasiet vil blive styrket, hvis der blev indført et praktikophold, og næsten halvdelen af eleverne mener, at man bør ændre almen studieforberedelse (AT) til et tværfagligt forløb, der er rettet mod at løse en konkret opgave for en virksomhed eller organisation.

4.000 elever har deltaget i undersøgelsen.

Virkeligheden skal i spil
Formand for DGS, Phillip Dimsits Lerer, er ikke overrasket over resultatet. Han har flere gange kritiseret undervisningen i gymnasiet for at være uaktuel og mangle en klar kobling til virkeligheden.

”Undersøgelsen viser, at der er et ønske om, at man i højere grad får virkeligheden i spil i undervisningen. At der bliver skabt en større sammenhæng mellem det, man lærer i timerne, og det, man har brug for i det virkelige liv,” siger Phillip Dimsits Lerer.

Ikke bare leg
Ifølge DGS-formanden kan et praktikophold både være i en virksomhed, en organisation eller på en videregående uddannelse.

”Et praktikophold skal være en del af et projektforløb, så der bliver en sammenhæng til undervisningen. Man kommer ikke bare ud og leger på en virksomhed. Man skal hele tiden overveje, hvad man kan bruge praktikken til i undervisningen og omvendt,” siger Phillip Dimsits Lerer, der forestiller sig, at eleverne skal skrive en opgave, når de har afsluttet et praktikophold.

Han mener, at gymnasierne i det hele taget bør samarbejde mere med virksomheder, organisationer og foreninger i lokalområdet, så eleverne får omsat deres viden fra klasselokalet til praksis.

Meningsløst AT
Det er ikke mindst i AT, at teori og metode fylder for meget, mener Phillip Dimsits Lerer.

”Hvis man ikke formår at skabe en kobling mellem fagenes teori og metode og virkeligheden, så virker AT for mange elever enormt meningsløst,” siger han.

DGS-formanden glæder sig over, at Undervisningsministeriet for første gang i år har givet eleverne mulighed for netop at løse en konkret problemstilling for en virksomhed som afsluttende AT-opgave. Men det er kun et skridt i den rigtige retning.

”Vi kunne godt tænke os, at det også i endnu højere grad blev en del af selve undervisningen,” siger Phillip Dimsits Lerer.