Gymnasieelever indtager folkemødet
No image

Gymnasieelever indtager folkemødet

Flere gymnasier bruger Ungdommens Folkemøde til at flytte undervisningen ud i “virkeligheden”.

I Liberal Alliances telt ryger ungdomspolitikeren cigaretter og taler om personlig frihed, mens en flok af gymnasieelever forsøger at få stillet deres spørgsmål.

I SF’s telt, hvor der annonceres for feministisk talkshow senere på dagen, forklarer ungdomspolitikeren, at priserne på sunde fødevarer skal sættes ned.

“En flødehavarti, som er meget fed, koster ikke særlig meget, mens sunde varer er dyre,” siger hun.

Seks gymnasieelever fra H. C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg står rundt om hende og lytter og noterer svarene ned.

De er på Ungdommens Folkemøde i Søndermarken på Frederiksberg. En nyskabelse inspireret af Folkemødet på Bornholm, men med mange flere unge og ingen fadøl.

Jagter politikere
Flere gymnasier har valgt at bruge Ungdommens Folkemøde til at lægge undervisningen uden for skolen. Også H. C. Ørsted Gymnasiet, hvor eleverne er delt i grupper og skal løse forskellige opgaver.

De seks gymnasieelever er på jagt efter de politiske partiers holdninger til sundhed. Er det blandt andet politikernes ansvar om unge lever sundt, lyder et spørgsmål.
I Venstres telt har eleverne ingen chance for at nå at notere alle ungdomspolitikerens holdningerne til velfærdssamfundet og sundhed. Det er som at tænde for en meningsmaskine, som taler om vækst, uddannelse og en beklagelse over, at unge ikke cykler så meget, som de gjorde tidligere.

“Det gik godt, vi fik da svar på alle vores spørgsmål,” siger Joan Hoby Winther, mens eleverne står og venter på svar i det radikale telt pyntet op i magenta- og EU-farver.
Eleverne mener, at det er en god idé at komme ud fra klasselokalerne og væk fra teorien og bøgerne.
Men de understreger, at det ikke er en afslapningstur.

“Vi skal være her til klokken 17 og samle information, og så skal vi fremlægge det på powerpoint i morgen kl 12,” forklarer en af pigerne.

Eleverne i gruppen har studieretningen kemi A og biologi B, og flere af dem sigter efter en videregående uddannelse inden for sundhed.
Politik har ikke deres store interesse, men i dag jagter de ihærdigt ungdomspolitikerne, som nok sjældent har oplevet så stor interesse for deres svar som i dag.

Fri hash
Fra Liberal Alliances telt bliver der sagt “gamle røvhuller på Christiansborg, som ikke vil legalisere hash”.
Mens tonen hos Radikale Venstre er mere voksen.

“Det er cool at være sund,” lyder det, mens gymnasieeleverne nikker.

Gymnasielærer på H.C. Ørsted Gymnasiet Luka Dalum har har haft ansvaret for at arrangere, at ikke færre end 520 af skolens elever er på Ungdommens Folkemøde i dag.
De har valgt sig ind på 20 emner og skal ud at søge svar i Søndermarken, som i dag er en slags minidanmark med politikere, interesseorganisationer og græsrødder og med debatter og foredrag fra scenerne.

“Vi er et teknisk gymnasium, men det er også vigtigt, at vi lægger vægt på almendannelsen og demokratiforståelsen, og det mener vi, at folkemødet er oplagt at bruge til,” siger Luka Dalum.

Alle elever skal i deres opgaver opsøge politikere og andre meningsdannere og stille dem spørgsmål.

“Nogle elever vil nok ikke af sig selv gå over og tage dialogen med en politiker, men det kommer de til i dag. Så er det måske lidt nemmere næste gang,” siger han.

Ungdommens Folkemøde

For første gang afholdes Ungdommens Folkemøde. I Søndermarken på Frederiksberg mødes unge fra hele landet med hinanden, politikere, beslutningstagere og mange andre aktører.
Flere gymnasier deltager og bruger folkemødet som en del af undervisningen.

GL er også på Ungdommens Folkemøde med en lærerlounge med inspiration, debatter og kaffe.

Følg med på ufm.16.dk, Twitter #ufm16Facebook eller på Instagram ufm16