Gymnasieelever afprøver grænser
ugesex

Gymnasieelever afprøver grænser

Hvor går grænsen for eksempel for, hvad man kan dele på de sociale medier? Gymnasieelever skal tale om grænser i Uge Sex.

Telefonen vibrerer. En dreng har fået en besked fra en pige, han for nylig er begyndt at skrive med. Han åbner beskeden og ser til sin overraskelse, at hun har valgt et sende billede, hvor hun næsten er nøgen. Han viser det til en ven, ikke for at udstille hende, men for at finde ud af, hvad han skal gøre i situationen. Og hvad skal han gøre nu, og burde pigen overhovedet sende billedet? Det er et eksempel på en situation, gymnasieelever skal tage stilling til i Sex & Samfunds Uge Sex.

I Uge Sex skal eleverne blive klogere på, hvor deres egne og andres kropslige grænser går, hvad kan signaler betyde, og hvilke konsekvenser de kan have. Seksualundervisningen er sat på skoleskemaet i uge seks. Sex & Samfund vil have faget frem i lyset og har taget initiativ til Uge Sex, der i år har temaet grænser.

”Vi vil sætte fokus på, at unge skal være opmærksomme på sig selv og andre. Gymnasieeleverne har brug for at aflæse andres signaler og finde ud af, om deres egne signaler og handlinger overskrider andres grænser,” siger Morten Emmerik Wøldike, sociolog og projektleder i Sex & Samfund.

Der er ingen faste grænser
Det udsendte undervisningsmateriale lægger op til, at gymnasieeleverne skal diskutere og reflektere over, hvornår en kropslig eller intim grænse bliver brudt. Men det kan være svært, for der er ingen regler for menneskelige grænser.

”Grænser ligger ikke fast, men er individuelle, fordi de afhænger af person, tidspunkt og sted. Grænser er en flydende ting, og det skal eleverne lære,” siger Morten Emmerik Wøldike.

I år er der et online-brætspil, hvor eleverne skal tage stilling til dilemmaer. Et dilemma kunne som tidligere nævnt være en pige, der sender et billede, hvor hun er rimelig afklædt til en dreng. Her skal eleverne så snakke om, hvad der er rigtigt at gøre i situationen, og hvor de synes, grænsen går. Der er intet facit på spørgsmålene, for spillet går nemlig ud på, at de unge selv skal diskutere og reflektere over situationerne.

Grænser er ikke kun negative
En brudt grænse kan være et seksuelt overgreb. Morten Emmerik Wøldike fortæller, at en undersøgelse viser, at seksuelle overgreb ofte sker mellem jævnaldrende unge og har bund i misforståelser af situationer. Derfor er det ifølge ham vigtigt, at der kommer fokus på, hvad unge selv udtrykker og signalerer med krop, øjne og ord. De skal vide, hvad de gør med deres kropssprog både i dagligdagen, men også på internettet. Derfor håber Morten Emmerik Wøldike også, at undervisningen i Uge Sex kan skabe diskussion om etiske spilleregler for udveksling af billeder på internettet og mobilen.

Ordet grænser kan ofte betragtes som noget dårligt, men det er vigtigt for Morten Emmerik Wøldike, at grænser også kan betragtes positivt.

”At overskride grænser lyder negativt, men det er også vigtigt at være nysgerrig omkring ens egne grænser. Sex er i sig selv en overskredet kropslig grænse, fordi en intim grænse bliver brudt. Men så er der redskaber til gymnasieeleverne, så det bliver en god oplevelse,” siger Morten Emmerik Wøldike.

Uge Sex

I de sidste tre år har gymnasier haft mulighed for at tilmelde sig Uge Sex og få tilsendt materiale om seksualundervisning. I gymnasierne vil eleverne ofte gerne fordybe sig i et emne, hvor de kan læse længere artikler, se film og researche sig frem til ny viden.

Tilmeldte gymnasieelever på landsplan:
4419 på stx og hf
796 på hhx