Greenpeace-skib giver elever nyt syn på klimaforandringer
2015_03_26_gymnasieskolen_greenpeace_030

Greenpeace-skib giver elever nyt syn på klimaforandringer

1. i fra Ørestad Gymnasium er i et modul gået om bord på Greenpeace-skibet Arctic Sunrise. Det giver dem et andet aspekt på klimaproblematikker og et indsigt i hverdagen som miljøaktivist på havet.

På et skib ved kajen ud for Amaliehaven danser et hollandsk flag i vinden.
Skibet er grønt, og navnet ”Arctic Sunrise” er malet i fede, hvide bogstaver over en farverig regnbue på siden.
Arctic Sunrise, der i over 20 år har sejlet for Greenpeace, har ikke været i Danmark siden 2009. Greenpeace har derfor inviteret på rundvisning på den 40 år gamle isbryder.

Igennem morgendisen kan man se en flok gymnasieelever træde op ad landgangsbroen.
1. i fra Ørestad Gymnasium er på ekskursion i naturgeografi. De bliver mødt af franske Francesco Pisanu, der er skibsassistent og har sejlet med Arctic Sunrise i mange år.

Eleverne søger læ, mens Francesco Pisanu fortæller om livet om bord på Arctic Sunrise. Han er fra Frankrig, hvor det ikke er velset at arbejde for Greenpeace. Det har danskerne et helt andet syn på, fortæller han.

Anledning til diskussion
Skibsassistenten fortæller om sine oplevelser på Arctic Sunrise, og gymnasieklassen danner en blød bue omkring ham.
De har netop afsluttet et forløb om klimaforandringer med Arktis som eksempel. Et besøg på isbryderen Arctis Sunrise er derfor en god hale på det forløb og en god start på næste tema om olie, mener deres naturgeografilærer, Marie Sinius-Clausen.

”Det er en oplagt mulighed for os at komme ind på olie og gas bagefter. Det her besøg er en måde at huske på, hvordan man får olie op, og hvordan det bliver dannet,” siger Marie Sinius-Clausen.

Hun mener, at besøget vil give anledning til en god diskussion, når de kommer tilbage til klasselokalet.

”Vi får et ekstra aspekt ind over klimaforandringerne. Det er interessant, at når isen forsvinder, er der nogle internationale spillere, der udnytter det ved at forsøge at få ekstra olie op fra undergrunden. Det er paradoksalt bare med til at forøge den globale opvarmning,” siger hun.

En af eleverne tager plads i kaptajnens stol, da de kommer op på broen. Arctic Sunrise er en isbryder og sejler derfor kun 18 kilometer i timen, forklarer et af besætningsmedlemmerne.

Emmer af historie
I 2013 blev skibet bordet af russiske styrker, da Greenpeace protesterede mod en russisk olieboreplatform i Arktis. Arctic Sunrise har sat sine spor i medierne, og det giver anledning til spørgsmål.

”Har I nogensinde haft brug for beskyttelse?” lyder det fra en af eleverne, efter flokken har taget plads på dækket. ”Hvordan forholder I jer til kritikken af Greenpeace?” spørger en anden. Pegefingrene ryger i vejret én efter én.

”Eleverne ved godt, Greenpeace er en organisation, der er lidt på kant med loven. Men de får også indsigt i energi, klima og miljø, og det er jo naturgeografis kernefaglige områder. I dag  får vi en virkelighedsnær oplevelse, fordi skibet emmer af historie og rummer en masse aktualitet,” siger Marie Sinius-Clausen.

Det er netop vigtigt at give gymnasieelever indsigt i arbejdet på et skib som Arctic Sunrise, mener Sune Scheller, der er kampagnemedarbejder for Greenpeace.

”De fleste kender jo overordnet til Greenpeace som en miljøorganisation. Men på dette besøg får eleverne indsigt i, hvordan arbejdet foregår fra dag til dag på et af vores unikke værktøjer, som Arctic Sunrise er.

Arctic Sunrise har nu kurs mod Amsterdam, hvor det skal repareres efter skaderne fra tilbageholdelsen i Rusland. Til sommer sejler skibet igen til Arktis.