GL’s formand: ”Pas godt på eleverne”
gl_rep_02

GL’s formand: ”Pas godt på eleverne”

Lærerne skal huske deres kerneopgave på trods af sektorens nedskæringer, lød det fra GL’s formand Annette Nordstrøm Hansen, da hun aflagde sin mundtlige beretning på repræsentantskabsmødet.

Det er i sidste ende eleverne – og dermed også fremtiden – der står for skud, når nedskæringer rammer gymnasieskolerne og sætter lærerne under pres.

Det slog formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Annette Nordstrøm Hansen, fast, da hun tidligere i dag holdt sin mundtlige beretning på foreningens repræsentantskabsmøde på Tivoli Hotel i København.

GL’s formand indledte med at fortælle en anekdote fra sit eget lærervirke. En historie om den forsigtige og usikre, men også determinerede unge pige Aisha, der var fagligt udfordret, men som brændende ønskede sig en gymnasial uddannelse.

”Aisha arbejdede hårdt, og med en særlig indsats fra klassens lærere fik hun langsomt knækket den gymnasiale kode og fik en større tro på egne evner. Hun fik ikke et højt gennemsnit, men hun fik en uddannelse,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Hun frygter, at nedskæringerne vil forhindre lærerne i at holde fast i deres kerneopgave og hjælpe elever som Aisha tilstrækkeligt.

”Vi får som lærere simpelthen ikke mulighed for at involvere os i eleverne – og måske taber vi elever som Aisha,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Hun fortalte, at hun var pavestolt, da Aisha fik sin studenterhue, og at elever som hende er med til at give gymnasielærerjobbet ekstra mening.

”Det er netop i mødet mellem læreren og eleven, at vi som lærere gør en forskel. Vi er som lærere med til at åbne døre og skabe muligheder.”

Nedskæringer får konsekvenser
Annette Nordstrøm Hansen udtrykte sin bekymring over, at den politiske debat har devalueret uddannelse til at være ”en udgift”. Selvom besparelserne på uddannelsesområdet måske ikke vil fremstå tydeligt med det samme, vil de ifølge GL’s formand på længere sigt få alvorlige konsekvenser.

Arbejdsbelastningen bliver hårdere, og det vil blandt andet udfordre lærernes kontakt med eleverne.

”Det bliver svært at levere god kvalitet, når man hver uge skal forholde sig til mellem 150 og 200 elever,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Byg ikke nyt
GL’s formand nævnte også sin bekymring over, at der bygges nye store skoler på bekostning af gamle, velfungerende skoler.

”Der er tale om institutionstænkning af værste skuffe. Det handler ikke om gode uddannelser eller om at være til gavn for eleverne. Der skal ikke bygges nye gymnasier samtidig med, at elevtallet er faldende, og politikerne ønsker at flytte elever til erhvervsudannelserne,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

”Vi kan samtidig se, at der på flere campus- og kombiskoler opbygges et særskilt ledelseslag, hvor afstanden mellem administration, lærere og elever bliver for stor. Der sker en omfattende bureaukratisering,” tilføjede hun.

Lærere skal være stolte
Annette Nordstrøm Hansen vendte ved afslutningen af sin mundtlige beretning tilbage til historien om Aisha.

”Alle lærere bærer på disse historier: Elever, vi har ydet en særlig indsats for. Enten fordi vi har givet dem ekstra udfordringer. Eller som i Aisha’s tilfælde, hvor vi har hjulpet en elev til at overgå sig selv og de udfordringer, en gymnasieuddannelse rummer,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Hun roste landets lærere for hver dag at yde en vigtig indsats for at gøre eleverne så dygtige som overhovedet muligt.

”Gymnasielærere kan med god grund være stolte. Jeg håber, at vi også i de kommende år fortsat kan omtale de gymnasiale uddannelser med samme stolthed. Pas godt på eleverne. Pas godt på lærerne. Pas godt på gymnasieuddannelserne,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Læs hele formandens beretning her.

GL's repræsentantskab

• Repræsentantskabet er GL's højeste myndighed.
  • En til to gange om året indkalder hovedbestyrelsen til ordinært repræsentantskabsmøde.
  • Repræsentantskabet består af samtlige tillidsrepræsentanter.