GL: Spørg medlemmerne om kulinvesteringer
forurening_kul_shutterstock_133957013

GL: Spørg medlemmerne om kulinvesteringer

Bestyrelsen i MP Pension er uenig i et forslag, der fik flertal på pensionskassens generalforsamling. Derfor bør man spørge medlemmerne, foreslår Gymnasieskolernes Lærerforening.

Send forslaget til urafstemning blandt medlemmerne af MP Pension.

Så klar er Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) anbefaling til bestyrelsen i MP Pension, efter at det er kommet frem, at pensionskassens bestyrelse afviser at følge et forslag, der fik flertal ved pensionskassens generalforsamling.

“Jeg synes, at det er mest fornuftigt at sende forslaget til urafstemning, når nu man har konstateret, at bestyrelsen og generalforsamlingen ikke er enige,” siger formand Annette Nordstrøm Hansen, Gymnasieskolernes Lærerforening.

Uenigheden handler om et forslag, som en gruppe medlemmer stillede til seks pensionskassers generalforsamling om at afvikle investeringer i de 100 største kulselskaber samt indgå i en kritisk dialog med olieselskaber for at få dem til at afvikle deres investeringer i såkaldte højrisiko olieudvindingsprojekter.
761 stemte for og 569 stemte imod forslaget ved MP Pensions generalforsamling.

Læs: Læs: Pensionsmedlemmer: Stop uetiske kulinvesteringer

Initiativtagerne til forslaget har siden kritiseret MP Pension for at være udemokratisk og foreslået bestyrelsen at gå af, fordi man ikke følger et vedtaget forslag.

Læs: MP Pension går imod vedtaget forslag

Indfør repræsentantskab
Den holdning er GL’s formand dog ikke enig i, idet hun understreger, at bestyrelsen er demokratisk valgt.

Men hun synes, at konflikten bør ses i sammenhæng med et andet forslag på generalforsamlingen, hvor det blev foreslået, at man i fremtiden erstatter generalforsamlingen med et repræsentantskab.

“Det er et vigtigt spørgsmål om, hvordan man sikrer, at de beslutninger, man træffer på generalforsamlingen, repræsenterer holdninger fra hele medlemsskaren,” siger Annette Nordstrøm Hansen og tilføjer:

“GL har anbefalet, at generalforsamlingen har et repræsentantskab, som efter vores mening vil være mere repræsentativ end en generalforsamling.”

Forslaget fik flertal ved generalforsamlingen, men blev ikke vedtaget, da en vedtægtsændring kræver, at to ud af tre har stemt ja.

GL foreslår nu, at også denne beslutning bliver sendt til urafstemning blandt medlemmerne af MP Pension.

MP Pensions bestyrelse har ikke taget stilling til urafstemningerne, da den endnu ikke har holdt møde, fortæller konstitueret bestyrelsesformand for MP Pension, Erik Alstrup til gymnasieskolen.dk.

Fare ved urafstemning
Egon Kristensen er medlemsvalgt bestyrelsesmedlem i MP Pension og gymnasielærer på Ikast Brande Gymnasium.
Han overvejer i øjeblikket grundigt, hvad hans holdning til urafstemningerne er.

Egon Kristensen ser faren i, at et hvilket som helst forslag, som generalforsamlingen har stillet og fået flertal ved, skal sendes til urafstemning blandt medlemmerne.

“Man kan forestille sig et helt grotesk eksempel, som hvis 700 mennesker samler et flertal på generalforsamlingen om, at MP Pension ikke mere må investere i kapitalistiske firmaer,” siger han og tilføjer:

“Vi skal jo netop investere i kapitalistiske firmaer, for at medlemmerne får det bedste afkast på deres pension.”

Ikke valgt til at føre miljøpolitik
Egon Kristensen synes generelt, at etikken ligger bestyrelsen meget på sinde.
I den såkaldte ESG-rapport er MP Pension en af de pensionskasser, der prioriterer ansvarlige investeringer højt, fortæller han.

“Vi lytter bestemt, når et flertal på cirka 700 medlemmer kommer med et forslag, men jeg er jo samtidig også i bestyrelsen for at varetage 100.000 medlemmer. Vi kan jo ikke vide, om de 700 medlemmer repræsenterer alle medlemmerne,” siger Egon Kristensen og tilføjer:

“Derudover skal man huske på, at jeg er valgt ind i bestyrelsen med det ene formål at sikre, at medlemmerne får en ordentlig pension – jeg er ikke valgt til at føre miljøpolitik.”

MP Pensions bestyrelse mødes den 2. juni.