GL opfordrer politikere til at bruge hovedet
brug-hovedet-pressemeddelelse-forsidebeskaering

GL opfordrer politikere til at bruge hovedet

En hjemmeside, en quiz og nogle annoncer skal give et mere nuanceret billede af gymnasiet, håber Gymnasieskolernes Lærerforening.

“Brug hovedet – det gør vi i gymnasiet.”

Med det budskab skyder Gymnasieskolernes Lærerforening i dag en kampagne i gang.
Det sker, fordi uddannelsesstoffet fylder så meget i medierne i øjeblikket, fortæller Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

“Med kampagnen forsøger vi at gå ind i den debat og give et mere nuanceret billede af den undervisning, der foregår i gymnasiet i dag,” siger Annette Nordstrøm Hansen og tilføjer:

“Det er vigtigt, at de politiske drøftelser om, hvordan uddannelserne og de gymnasiale uddannelser skal se ud i fremtiden, er velovervejede og bygger på reel viden om, hvordan man styrker elevernes læring.”

Kampagnen er også en opfordring til politikerne om at tænke sig godt om, fordi de beslutninger, de skal til at tage, vil få stor betydning for den gymnasiale sektor, påpeger Annette Nordstrøm Hansen.

Vis hvordan I bruger hovedet
Omdrejningspunktet for kampagnen er hjemmesiden vibrugerhovedet.dk, hvor der er film med elever fra forskellige gymnasieuddannelser og en quiz med spørgsmål skrevet af elever og lærere.
Derudover vil der være en konkurrence på Instagram, hvor lærere og elever kan deltage ved at uploade billeder af, hvordan de bruger hovedet på gymnasieuddannelserne.

Det er især indholdet i gymnasiet og eleverne, der er fokus på i kampagnen. Blandt andet fortæller forskellige gymnasieelever om, hvordan man bruger hovedet på en anden måde i gymnasiet.
youtube://v/NdsUTHJ_iss

De kloge hoveder
GL vil også annoncere i forskellige store dagblade. I annoncen nævnes ‘de kloge hoveder, der kritiserer gymnasiet.’

Hvem er de kloge hoveder?
“De kloge hoveder er sagt med et smil, fordi der i øjeblikket er mange, der gør sig kloge på, hvordan gymnasiet fungerer. Vi har imidlertid svært ved at genkende gymnasierne i det billede, der tegnes. Gymnasielærerne gør det rigtig godt, og vi har mange unge, der bliver rigtig dygtige. Det betyder ikke, at vi ikke kan gøre det bedre, den diskussion går vi gerne ind i, og det er også derfor, at vi har udgivet de to debatoplæg om gymnasieuddannelserne.
Men vi vil gerne have lidt større viden ind i debatten. Det bliver nemt til en politisk retorik, der i virkeligheden har et helt andet formål; nemlig at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse. I den retorik drukner den kendsgerning, at samfundet også i fremtiden har brug for dygtige studenter,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Kampagnen koster mange penge
Selvom kampagnen koster mange penge, mener GL-formanden, at pengene er godt givet ud.

Vi ved, at mange af vores medlemmer synes, at det billede, medierne tegner af gymnasierne, er noget fordrejet. Det ligger nærmest i gymnasielærernes DNA, at de gerne vil gøre eleverne så dygtige som muligt. Det har der ikke været meget anerkendelse af i debatten,” siger Annette Nordstrøm Hansen.