GL: Nu skal der styr på tiden
gl_styrpaatiden3

GL: Nu skal der styr på tiden

Systemet med tidsregistrering fungerer stadig ikke på mange skoler, og det skaber usikkerhed blandt lærerne. Ny pjece fra GL skal hjælpe med at skabe klarhed og styr på tiden.

GL og Moderniseringsstyrelsen blev ved OK 15-forhandlingerne enige om, at der skal fokus på, at arbejdstidsreglerne og tidsregistreringssystemet skal fungere.
GL udsender nu pjecen Styr på tiden, som giver svar på en række spørgsmål om tidsregistreringssystemet, som alle skoler skal bruge, med mindre de har indgået en lokalaftale.

”Der er skoler, hvor det nye system med tidsregistrering er indført uden de store problemer, men der er også skoler, hvor systemet ikke fungerer efter hensigten. Det skaber usikkerhed blandt lærerne. Vi skal arbejde ihærdigt på at få arbejdstidsreglerne til at fungere på alle skoler, så lærerne kan få ro til at koncentrere sig om at skabe så dygtige studenter som muligt,” siger formanden for GL, Annette Nordstrøm Hansen.

Dialog er vigtig
Hun mener, at dialog er et af de allervigtigste redskaber, for at systemet med tidsregistrering skal fungere.

”Dialogen mellem ledelse, lærerkollegiet og den enkelte lærer er altafgørende. For eksempel er det vigtigt, at den enkelte lærer er i løbende dialog med ledelsen om opgaver og tidsforbrug. Det er også vigtigt, at lærerne taler sammen. Hvis en lærer har svært ved at nå sine opgaver, er vedkommende sikkert ikke den eneste,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Planlægningen af næste skoleår
Planlægningen af det kommende skoleår går i gang inden for den næste måneds tid, og det er allerede i den proces, at det er vigtigt, at lærerne sammen får fortalt ledelsen, hvordan de godt kunne tænke sig, året gribes an. Transparens i planlægningen er første skridt til et godt skoleår, mener Annette Nordstrøm Hansen.

Pjecen præciserer reglerne om tidsregistrering og giver en række god råd og anbefalinger, som både lærere, ledelse og tillidsrepræsentanter kan bruge til at få arbejdstidsreglerne til at fungere på den enkelte skole.

Tillidsrepræsentanterne modtager i disse dage pjecen med posten og vil derefter dele den ud til medlemmerne.

Hent pjecen som pdf.

Læs mere på GL’s hjemmeside