GL klar til nye debatter på Folkemødet
Folkemødet 2016

GL klar til nye debatter på Folkemødet

Politikerne kan ikke få kvalitet, når de forsætter nedskæringerne på skolerne. Det er hovedbudskabet, når GL’s hovedbestyrelse senere på ugen deltager i Folkemødet.

På torsdag valfarter politikere, interesseorganisationer, frivillige foreninger og virksomheder for syvende år i træk til Folkemødet på Bornholm.

Også hovedbestyrelsen i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) deltager i demokratifestivalen i Allinge. Det er femte gang, GL er med.

”Folkemødet er blevet en begivenhed, hvor så at sige alle politiske beslutningstagere og opinionsdannere er med og udveksler synspunkter. Derfor er det afgørende for GL, at vores stemme også er til stede, når gymnasieuddannelserne og lærernes vilkår sættes til debat,” siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL.

Klart budskab
Både til GL’s egne arrangementer og i de øvrige debatter, som hovedbestyrelsesmedlemmerne deltager i, er der ét hovedbudskab, man vil slå fast igen og igen, fortæller Annette Nordstrøm Hansen.

”Vores tydelige budskab vil være, at vi ikke kan fastholde og udvikle kvaliteten i gymnasieuddannelserne, når politikerne fortsætter kursen med nedskæringer på skolerne. Kvalitet og nedskæringer er uforenelige størrelser,” siger hun og fortsætter:

”Vi kæmper for, at der med finansloven for 2018 bliver sat en stopper for de nedskæringer i gymnasieuddannelserne, som regeringen har annonceret. Det budskab skal stå lysende klart for alle, der møder en GL-deltager på Folkemødet.”

Betaler uddannelse sig?
Netop nedskæringerne på uddannelsesområdet er i fokus, når GL sammen med Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS) på førstedagen af Folkemødet indbyder til debat under overskriften ”Uddannelse betaler sig – eller?”

Her er debattørerne blandt andre direktør for Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Lars Andersen og cheføkonomi i Cepos Mads Lundby Hansen.

Sammen med DUS og Undervisningsministeriet sætter GL senere på Folkemødet også fokus på, hvad rammer, samarbejde og kompetencer betyder for, at god undervisning kan blive endnu bedre.

”I debatten indgår blandt andet de 12 pejlemærker for god undervisning, som DUS og Undervisningsministeriet præsenterede tidligere på året,” fortæller Annette Nordstrøm Hansen.

Sprogfagenes krise
Sammen med Dansk Magisterforening står GL desuden bag arrangementet ”Jorden brænder under fremmedsprogene”. Her er afsættet den krise, som sprogfagene befinder sig i.

”Debatten skal skabe opmærksomhed på, at færre unge vælger fremmedsprog i gymnasiet og på universitetet. Det er et alvorligt problem for samfundet,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hun håber, at debatten vil bringe nye synspunkter frem, som kan blive brugt i det arbejde med at udvikle en national sprogstrategi, som regeringen er i gang med.

Fremmedsprogenes situation skal – ud over de to foreningers egne formænd – diskuteres af lektor på Københavns Universitet Lisbeth Verstraete-Hansen, RUC’s rektor Hanne Leth Andersen og underdirektør i Dansk Industri Charlotte Rønhof.

Debat om fremtidens kurs
Selv indbyder GL i år kun til ét solo-arrangement på Folkemødet. Under overskriften ”Fra teenagedrømme og studenterhue til fremtidens gymnasier” vil professor og dna-forsker Eske Willerslev og politikerne Henrik Dahl fra Liberal Alliance og Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten fortælle, hvad de selv fik ud af gymnasiet og hvilken kurs, de mener, at fremtidens gymnasium skal have.

GL’s formand vil blande sig i debatten sammen med blandt andre Mette Fjord Sørensen, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef hos Dansk Erhverv.

GL’s hovedbestyrelsesmedlemmer er imidlertid ikke de eneste gymnasielærer-røster på Folkemødet. Fredag morgen kører en busfuld GL-medlemmer af sted fra København med kurs mod Allinge for at deltage i debatterne for en enkelt dag.

Folkemødet begynder torsdag den 15. juni og slutter søndag den 18. juni.

Følg Folkemødet her på gymnasieskolen.dk samt på Facebooksiden Gymnasielærer og Twitter @Gymnasieskolen.

GL på Folkemødet 2017

"Uddannelse betaler sig - eller?"
Dato: Torsdag den 15. juni kl. 15.00-16.00
Sted: Underviserteltet - Danchells Anlæg

"Fra teenagedrømme og studenterhue til fremtidens gymnasier"
Dato: Fredag den 16. juni kl. 15.00-16.00