GL klar til debat på Folkemødet
folkemøde_naturfagene_1

GL klar til debat på Folkemødet

Når GL’s hovedbestyrelse senere på ugen deltager i Folkemødet, er det for at være en tydelig ”gymnasielærerstemme” i debatterne. Selv sætter GL hf og almendannelse til debat.

Gymnasielærernes holdninger vil også i år komme til udtryk i de mange debatter om uddannelse på Folkemødet, som skydes i gang i denne uge.

Det vil Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) sørge for. I år drager alle 13 medlemmer af GL’s hovedbestyrelse mod Allinge på Bornholm.

”Folkemødet er en god anledning til at markere vores politik og drøfte den med politikere, organisationer og især deltagerne. Både i vores egne arrangementer og i de mange øvrige debatter, vi deltager i, forsøger vi at sætte en tydelig dagsorden,” siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL.

Hvad er almendannelse?
Det er fjerde gang, at GL deltager i Danmarks politik-festival, som Folkemødet bliver kaldt.

I år står GL selvstændigt for to arrangementer.

Under overskriften ”Hvad er et dannet menneske i 2016?” lægger GL op til en debat om, hvad den almendannelse og studieforberedelse, der ligger i den nye gymnasiereform, vil betyde for undervisningen i de enkelte fag og for gymnasieuddannelserne som helhed.

Til at sætte gang i debatten har GL inviteret filosofiprofessor Vincent Hendricks fra Københavns Universitet, underdirektør Charlotte Rønhof fra Dansk Industri og en række politikere.

Politisk fokus på hf
GL’s andet solo-arrangement på Folkemødet hedder ”Hvor er hf på vej hen?”. Også her er afsættet den nye reform, når GL sætter gang i en debat om, hvad ændringerne på hf kommer til at betyde for uddannelsen og de kommende elever.

”Når vi i år sætter almendannelse og hf til debat, skyldes det især, at medier og politikere har fokuseret på de to områder i forbindelse med forhandlingerne om gymnasiereformen,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Til debatten om hf er paneldeltagerne blandt andre Veronika Schultz, der er forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Verner Rylander-Hansen, formand for Lederforeningen for VUC og en række politikere.

Pres på udkantsområder
Derudover står GL bag to arrangementer sammen med de øvrige underviserorganisationer i Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS). Det første arrangement har overskriften ”Det skæve Uddannelsesdanmark”.

”Vi vil tydeligt markere, at udkantsområderne i Danmark er sat under stærkt pres af de nedskæringer, der allerede har ramt uddannelserne, og som regeringen vil fortsætte med finansloven i 2017-2019,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Bedre integration
Det andet arrangement i DUS-regi er en debat om, hvordan uddannelserne kan hjælpe med at håndtere integrationen af flygtninge i Danmark.

”Den debat er vigtig af mange grunde, men især fordi indsatsen i dag entydigt fokuserer på arbejdsmarkedet og glemmer uddannelserne,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

GL’s hovedbestyrelsesmedlemmer vil deltage i et bredt udsnit af Folkemødets øvrige debatter, der handler om uddannelse. GL’s formand skal også holde oplæg ved flere arrangementer.

Folkemødet begynder torsdag den 16. juni og slutter søndag den 19. juni.

Følg Folkemødet her på gymnasieskolen.dk, Facebooksiden Gymnasielærer og Twitter @Gymnasieskolen.

GL på Folkemødet

”Hvad er et dannet menneske i 2016?”

• Hvad vil den almendannelse og studieforberedelse, der ligger i den nye gymnasiereform, betyde for undervisningen i de enkelte fag og gymnasiet som helhed? GL lægger op til debat.
  • Dato: Lørdag den 18. juni kl. 9.00-9.30.
  • Sted: Akademikernes Hus i Allinge.

”Hvor er hf på vej hen?”

• Med den nye gymnasiereform sigter hf mere mod de korte og mellemlange videregående uddannelser, men kan stadig give adgang til universitetet. Hvad betyder ændringerne for hf-uddannelsen og de kommende elever? GL lægger op til debat.
  • Dato: Lørdag den 18. juni kl. 9.30-10.00.
  • Sted: Akademikernes Hus i Allinge.