GL: Fremtidens gymnasium bliver elitært og ekskluderende

GL: Fremtidens gymnasium bliver elitært og ekskluderende

Gymnasieskolernes Lærerforening samler tillidsrepræsentanter til seminar i Kolding. Gymnasiets fremtid er på programmet.

Tillidsrepræsentanter er i disse dage samlet for at diskutere, hvordan gymnasieskolerne skal agere i de nedskæringstider, som sektoren oplever lige nu.
Seminaret har fået overskriften: ”Hvordan etableres styrkende arbejdsfællesskaber i en nedskæringsperiode.”

Onsdag formiddag åbnede seminaret i Hotel Comwells teatersal i Kolding.
Claus Have, der er virksomhedskonsulent i Dacapo, inviterede GL’s formand Annette Nordstrøm Hansen på scenen til en snak om sektorens fremtid.
Han bad GL’s formand om at stille uret frem til året 2020 og give et bud på, hvordan sektoren ser ud i dette scenarie. Annette Nordstrøm Hansen startede med at fremstille en lys fremtid.

”Vi har et gymnasium, hvor der er respekt for lærerne og det arbejde, de udfører,” sagde hun.

Claus Have spurgte ind til, hvordan man tacklede nedskæringerne tilbage i 2016, og hvad det havde gjort ved måden, gymnasieskolerne ser ud i 2020. Så følte Annette Nordstrøm Hansen sig nødsaget til at bryde illusionen, vende tilbage til 2016 og tale ind i den virkelighed, sektoren står i lige nu.

”Jeg tror desværre, vi kommer til at se nogle store forandringer. Der er et enormt politisk pres for at få et ekskluderende gymnasium – et elitært gymnasium,” sagde GL-formanden.

Hun ønsker, at gymnasiet ikke kun er for de fagligt dygtige elever, men også for de elever, der er motiveret til at blive dygtige. Annette Nordstrøm Hansen mener, at det er med til at skabe stor glæde og stolthed hos gymnasielærerne, når de formår at føre elever, der har haft svære uddannelsesmæssige kår, op til en god eksamen. Samtidig mener hun, at diversiteten er vigtig for samfundet.

Karaktermur er ikke svaret
GL’s formand er bekymret for, hvordan det formodede karakterkrav i den kommende gymnasiereform vil påvirke integrationen. Skolerne lykkes godt med at løfte de kvindelige indvandrere, men der er stadigvæk noget vej endnu med at nå de mandlige indvandrere, sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Hun tror ikke, at politikerne kan løse det problem, at for mange unge vælger en gymnasial uddannelse ved at lave en karaktermur omkring uddannelsen. Hun mener derimod, at man bør styrke alternativerne til gymnasiet og nævnte i den forbindelse GL’s gode samarbejde med erhvervsuddannelserne. Og så skal der sikres praktik til alle erhvervsuddannelserne.

”Forældre skal kunne være trygge ved at lade deres børn vælge erhvervsuddannelserne,” sagde Annette Nordstrøm Hansen

Nedskæringerne stopper ikke
GL’s formand opfordrede tillidsrepræsentanterne til at være opmærksomme på, hvordan de reagerer på de udfordringer, fremtiden vil bringe.

”Jeg tror ikke, de her nedskæringer går over – heller ikke i 2020. Vi skal se et andet scenarie end det, vi ser i dag, hvis vi skal ændre på det her. Vi skal være bedre til at sætte dagsordenen,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Som seminarets overskrift afslører, så er en af GL’s hovedpointer, at samarbejdet i sektoren skal være stærkere. Hvis skolerne skal stå stærkt, skal der samarbejdes skolerne imellem, men også både mellem de enkelte lærere på lærerværelset og mellem lærerne og ledelsen. Derfor skal tillidsrepræsentanterne være endnu mere aktive i øjeblikket.

”Tillidsrepræsentanternes rolle er vigtig, fordi de kan være med til at give lærerne et pædagogisk og professionelt råderum. I skal tage pladsen i ledelsesrummet og gøre jer gældende. Det er en svær opgave, for der kan komme krydspres fra forskellige kolleger,” sagde Annette Nordstrøm.