Forsker til gymnasielærere: Inddrag eleverne i jeres teammøder
anders_raastrup_kristensen

Forsker til gymnasielærere: Inddrag eleverne i jeres teammøder

Lærerne taler alt for lidt om, hvad eleverne skal have ud af undervisningen, lyder kritikken fra ledelsesforsker Anders Raastrup Kristensen. En god ledelse hjælper lærerne med at skabe det fokus, mener han.

Gymnasielærere kigger alt for lidt på deres undervisning med elevernes øjne.

Det mener Anders Raastrup Kristensen, der er selvstændig ledelsesforsker og ekstern lektor på Copenhagen Business School (CBS).

Sammen med sin forskerkollega Helle Hein fremlagde han hovedkonklusionerne fra et nyt forskningsprojekt om god ledelse i de gymnasiale uddannelser på en konference i København i fredags.

”Lærerne glemmer at se på kerneopgaven fra elevernes perspektiv. Som lærer er man ikke til for sig selv, men for eleverne,” lød det fra Anders Raastrup Kristensen.

Ledelse skal udpege retning
En god ledelse hjælper lærerne med netop at skabe et sådant fokus, mener han.

”Hvorfor er vi her? Hvad skal vi være anerkendte for? Hvordan gør vi det i det konkrete arbejde? De snakke skal man tage i ledelsesgruppen, så man kan udpege en retning og støtte teamlederne langt bedre,” sagde Anders Raastrup Kristensen.

Han har set flere teamledere på gymnasier, som ”hoppede ind og ud af rollen”, når de følte sig pressede.

”Det er utroligt hårdt at have rollen som teamleder, hvis den ikke er defineret tydeligt nok, og man ikke er blevet klædt tilstrækkeligt på til at varetage den,” forklarede Anders Raastrup Kristensen, der i flere år har forsket i ledelse af selvledende medarbejdere.

”Teamledere har brug for en klarere opbakning. Som teamleder er man leder. Det skal ledelsen melde klart ud – og det skal kollegerne indse.”

Teammøder er spild af tid
Forskningsprojektet, der blandt andet er søsat af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), bygger på observationer på seks af landets gymnasier.
De to forskere har overværet undervisning, teammøder, ledelsesmøder og pauser på lærerværelset. Desuden er en lang række lærere og ledere på de seks skoler blevet interviewet.

En af hovedkonklusionerne i projektet er, at en stor del af lærernes teammøder er spild af tid, fordi der ikke foregår nogen udviklende vidensdeling om undervisningen og dens kvalitet. Det gælder både møder i klasseteam, faggruppeteam og studieretningsteam.

Anders Raastrup Kristensen har især været fluen på væggen i studieretningsteam.

”En af barriererne er, at der stadig er et stort ’fagbureakrati’. Engelsklæreren spørger ikke ind til, hvad det er, religionslæreren vil opnå med sin undervisning og omvendt. Man vil ikke blande sig i,” sagde han.

Brug eleverne
Det er også i studieretningsteamene, Anders Raastrup Kristensen har bidt mærke i, hvor lidt eleverne rent faktisk fylder.

”Lærerne taler ikke om, hvad eleverne skal have ud af undervisningen. Jeg har siddet til møder i studieretningsteam på halvanden time, uden at eleverne blev omtalt på ét eneste tidspunkt,” påpegede Anders Raastrup Kristensen.

Han anbefaler, at lærerne inddrager eleverne i teammøderne. Enten kan repræsentanter for klassen eller hele klassen deltage, foreslår han.

”De enkelte faglærere ser hele tiden det overordnede tema ud fra deres eget fag og perspektiv. Det kan man ikke tillade sig, hvis man inddrager eleverne. Så bliver man nødt til at spørge: Hvis vi skal arbejde med det her tema, hvad vil I så gerne have ud af det?”

Lad en stol stå tom
Anders Raastrup Kristensen understregede, at eleverne naturligvis ikke skal bestemme det konkrete indhold af undervisningen, eller hvordan lærerne skal undervise.

”Men de skal bidrage til, hvad formålet skal være,” sagde han.

Vil lærerne ikke åbne teammøderne for eleverne, kan et alternativ være at lade en stol stå tom ved alle teammøder, lød hans anbefaling.

”Så bliver lærerne hele tiden tvunget til at tænke: Hvad er det egentlig, det her skal give eleverne?”

Underskud af ledelse
I dag er der ifølge Anders Raastrup Kristensen et kæmpe underskud af ledelse i gymnasiet. Han mener, at god ledelse handler om at give lærerne mulighed for at tage ansvar. Og om at understøtte det, der begejstrer lærerne og mindske de ting, der belaster dem.

Han opfordrer ledelserne til at rykke tættere på undervisningen.

”Ryk tættere på lærerne. Tilbyd coaching og vejledning om undervisningen. Gå foran uden at gå i vejen,” lød det fra Anders Raastrup Kristensen.

Læs interview med ledelsesforsker Helle Hein, der har stået i spidsen for projektet: Det er livet på lærerværelset, der skaber vidensdeling

Se hele forskningsrapporten Ledelse af højtuddannede i de gymnasiale uddannelser på gl.org