Det kan blive et lidt ensomt arbejdsliv, når man ikke længere mødes med kollegerne på lærerværelset.

Forsker om lærernes nye arbejdsliv: ”Det bliver usynligt, hvem der har det svært”

Når alle arbejder hjemme, skal der en ekstra indsats til for at holde liv i det kollegiale fællesskab. Lav virtuelle møder og kaffepauser, så den faglige sparring og snakken fra lærerværelset ikke dør, siger arbejdsmiljøforsker.

Ingen vidensdeling i frokostpausen. Ingen hyggesnak ved kaffemaskinen. Ingen hurtig opdatering om 2.x på gangen mellem to moduler. 

Den forandrede hverdag for landets gymnasielærere på grund af Coronaepidemien påvirker ikke kun selve undervisningen, men også relationerne og samarbejdet mellem lærerne. 

I sekretariatet hos Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) hører konsulenterne fra lærere, der føler sig alene – både fagligt og socialt. 

Tomas Kepler, formand for GL, er bekymret for, hvilke konsekvenser den nye arbejdssituation har – både for den enkelte lærer og for fællesskabet.

”Fra vores medlemsundersøgelser ved vi, at snakken på lærerværelset har en meget stor betydning for hovedparten af lærerne. For mange er tætte relationer til kolleger afgørende for deres arbejdsglæde,” siger han.   

Ekstra vigtigt lige nu
Det er ekstra vigtigt at række ud efter hinanden i denne tid, hvor alle sidder hver for sig, mener Tomas Kepler. 

”Især de lærere, der bor alene, bliver ekstra isoleret, når der både er lukket ned for fritidsaktiviteterne og lærerværelset,” siger han.  

Hans indtryk er dog, at man på mange skoler er gode til at bruge digitale løsninger til at holde kontakten.

”Virtuelle møder om det faglige, virtuelle kaffepauser, virtuelle fredagsbarer. Der er mange muligheder, og mit indtryk er, at mange gør noget for at rykke sammen. Det kan jeg kun rose,” siger Tomas Kepler.

For mange er tætte relationer til kolleger afgørende for deres arbejdsglæde. 

Tomas Kepler, formand
GL

Virtuelt lærerværelse
På Slotshaven Gymnasium i Holbæk har Emil Carlé, der underviser i fysik på htx, oprettet et virtuelt lærerværelse via Microsoft Teams. Her kan lærerne tjekke ind, se og snakke med hinanden eller bare være tilstede. 

”Jeg tænkte, at det ville rart fortsat at have et sted, hvor man kunne sige godmorgen, samles og sludre,” siger Emil Carlé, der oplever, at der stille og roligt er flere og flere af skolens lærere, der logger på. 

En del af skolens lærere sparrer digitalt med deres normale faggrupper og teams, så det virtuelle lærerværelse er blot et ekstra mødested, fortæller han.  

”Vi får snakket mere sammen på den her måde, og man får følelsen af, at vi stadig har et sammenhold,” siger Emil Carlé og fortsætter:

”I fredags havde vores rektor arrangeret lærermøde derinde, hvor skolens omkring 70 lærere var på, og på fredag skal vi have fredagsbar.”

Daglig støtte forsvinder
Ifølge arbejdsmiljøforsker Signe Pihl-Thingvad er gode kolleger en af de allervigtigste faktorer for, om man trives på sin arbejdsplads. 

”Når alle arbejder hjemme, ryger den naturlige daglige støtte både fagligt og socialt,” siger Signe Pihl-Thingvad, der forsker i psykisk arbejdsmiljø og er institutleder og professor (mso) på Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

Derfor skal der gøres lidt ekstra, hvis det gode kollegaskab skal holdes i live i denne særlige tid.

Når alle arbejder hjemme, ryger den naturlige daglige støtte både fagligt og socialt.

Signe Pihl-Thingvad, arbejdsmiljøforsker
Syddansk Universitet

Hun anbefaler, at lærerne holder fast i faggruppemøder og teammøder og gennemfører dem virtuelt. 

”Normalt kommer en del sparring lidt af sig selv. Nu kræver det en mere aktiv indsats. Og det er både de gode undervisningserfaringer og det, som er svært, der skal deles,” siger hun og fortsætter:

”Når alle sidder hjemme, bliver det usynligt, hvem der har det svært. Hvem har særligt mange opgaver? Hvem kæmper med at lave onlineundervisning? Det er ledelsens job at have blik for det og sørge for at hjælpe. Men det er også den enkelte lærers pligt at bede om hjælp.”

Undervurdér ikke hyggesnak
Gode kolleger støtter både hinanden fagligt og socialt. Derfor er det også en god idé at holde virtuelle kaffe- og frokostpauser med dem, man normalt hyggesnakker med på lærerværelset, påpeger Signe Pihl-Thingvad. 

Man skal ikke undervurdere betydningen af en kaffepause, hvor man hører, hvordan det går med kollegaens familie, siger hun. 

”En kultur, hvor vi har tillid til hinanden og hjælper hinanden, forudsætter, at vi kender lidt til hinanden. Ellers kan vi ikke fornemme, hvordan vi skal hjælpe hinanden.”

Hun roser idéen med det virtuelle lærerværelse, hvor der er mulighed for sparring og hyggesnak for alle.

”Jeg tror, de uformelle seancer er vigtige, for dem kan alle glide ind i – også dem, der ikke lige har en tæt relation til en kollega. Og man kan bare nøjes med at lytte, hvis det er det, man har lyst til,” siger Signe Pihl-Thingvad.