Formandens afskedsberetning: Lærerne har meget at være stolte af
Rep møde 05

Formandens afskedsberetning: Lærerne har meget at være stolte af

Lærerne skal være stolte af alle de unge, som får en ungdomsuddannelse, sagde Annette Nordstrøm Hansen i sin sidste formandsberetning. Hun advarede dog mod, at nedskæringerne ødelægger de gode resultater.

”Vi er med til at skabe rigtigt mange mønsterbrydere, og vi har været med til at sikre, at flere og flere unge i de senere år har fået en ungdomsuddannelse. Vi har givet mange unge med anden etnisk baggrund et fundament til at fungere i det danske samfund. Og det er vi stolte af.”

Sådan sagde Annette Nordstrøm Hansen, da hun foran repræsentantskabet aflagde sin sidste beretning som formand for GL.

Da Annette Nordstrøm Hansen tidligere i år havde meddelt, at hun ikke stillede op til hovedbestyrelsesvalget og samtidig trak sig fra alt fagligt arbejde, blev beretningen samtidig også en form for en afskedstale, en takketale og en status over hendes tid i GL.

Annette Nordstrøm Hansen, formand
GL

Hun lagde stor vægt på det, som binder alle lærere sammen, nemlig at give unge mennesker en uddannelse, og hvilken værdi, som lærerne og skolerne dermed er med til at skabe.

Men det var også uundgåeligt for formanden at dryppe malurt i bærgeret.

“Der er god grund til at bekymre sig om kvaliteten i uddannelserne, når der igen og igen spares. Ødelægger man de velfungerende ungdomsuddannelser, er det generationers uddannelse, der sættes på spil. Det koster at uddanne, men det er langt dyrere ikke at uddanne,” sagde hun blandt andet fra talerstolen.

Hun sagde også, at nedskæringerne betyder, at flere lærere ikke føler, at de kan levere den kvalitet til eleverne, som, lærerne selv mener, er nødvendig. Nogle vælger at løse den effektivisering ved at gå på deltid, selvom de ifølge formanden leverer en fuldtids arbejdsindsats. Andre oplever stress og søvnbesvær, mens arbejdsmængden stiger.

“Det er en yderst bekymrende udvikling,” sagde hun.

Tak, tak og tak
Talen var dog som skrevet også en afsked med GL og det faglige arbejde og dermed også en takketale.

Annette Nordstrøm Hansen takkede tillidsrepræsentanterne for deres store arbejde ude på skolerne, og hun takkede medlemmerne for mange gode medlemsmøder.

“Møderne med medlemmerne er noget af det, jeg vil savne allermest,” sagde hun, inden hun takkede stort set alle i sektoren fra elever og ledere, videre til underviserorganisationer og Akademikerne, og repræsentanter i Undervisningsministeriet.  Hun sendte også en særlig tak til hovedbestyrelsen, sekretariatet og de to snart forhenværende næstformænd Sigrid Jørgensen og Jeppe Kragelund.

Moderniseringsstyrelsen var snart sagt eneste aktør i sektoren, som ikke fik en tak med på vejen.

Som det kom frem i sidste uge, er der seks arbejdspladser med GL-medlemmer, som ikke vil anerkende den betalte spisepause. Den blev ellers sikret ved overenskomstaftalen for de statsligt ansatte i foråret. Derfor vil de faglige organisationer anlægge en faglig voldgift mod Moderniseringsstyrelsen.

Læs: Akademikerne om spisepausen: “Vi har en meget stærk sag”

Mindre tid som underviser
Annette Nordstrøm Hansen vender til januar tilbage til jobbet som gymnasielærer på Gefion Gymnasium.

Den nyvalgte formand for GL, Tomas Kepler, gik på talerstolen for at takke Annette Nordstrøm Hansen for sin indsats i GL.

Han sagde blandt andet, at der, siden Annette Nordstrøm Hansen underviste, er blevet mindre tid til at forberede sig som lærer.

“Det er blevet sværere for en perfektionist som dig,” sagde Tomas Kepler til den afgående formand.

Læs formandens beretning her