Forældre har stor indflydelse på uddannelsesvalg

Forældre har stor indflydelse på uddannelsesvalg

Forældrenes egen uddannelse og holdninger til børnenes skolegang har stadig stor betydning for de unges valg af ungdomsuddannelse. Det viser en stor undersøgelse fra SFI.

Den sociale arv er stadig markant, når det gælder unges valg af uddannelse.

Det konkluderer SFI på baggrund af den såkaldte Børneløbsundersøgelse, som følger 6.000 børn født i 1995.

Undersøgelsen viser, at især farens uddannelse eller mangel på samme har betydning for, om de unge går i gang med en gymnasial uddannelse. Sandsynligheden for at den unge vælger en gymnasial uddannelse er op mod dobbelt så stor, når faren selv har en uddannelse.

Risikoen for, at den unge ikke går i gang med en ungdomsuddannelse, er betydelig større, hvis den unge kommer fra et hjem, hvor faren ikke selv har fået nogen uddannelse ud over grundskolen.

Lytter til forældre
Selv om forældre til teenagere sikkert nogle gange kan være i tvivl, så viser undersøgelsen, at de unge tilsyneladende lytter til deres forældre. Forældrenes holdninger til uddannelse spiller i hvert fald en rolle for, om de unge vælger en gymnasial uddannelse.

Der er en klar sammenhæng mellem, hvor meget vægt forældrene lægger på, at den unge klarer sig godt i skolen, og hvilken uddannelse den unge vælger.

"Sandsynligheden for at vælge den boglige vej i gymnasiet er således 40 pct. højere, hvis forældrene betoner vigtigheden af, at deres barn klarer sig godt i skolen, frem for at de ikke gør det," konkluderer rapporten.

Undersøgelsen viser også, at der er en sammenhæng mellem, at forældre følger med i deres barns liv, og at de unge senere vælger at gå i gymnasiet.

Fremtiden
De unge er også blevet spurgt om deres forventninger til at få en videregående uddannelse. SFI konkluderer på baggrund af svarene, at der stadig er en stor social skævhed i forhold til uddannelser.

”Både forældrenes uddannelse og de unges personlighedstræk og færdigheder har betydning, når det handler om, hvorvidt de unge forventer at få en videregående uddannelse. Og selvom de unge i dag er ambitiøse, så er der en markant social skævhed i de unges forventninger – den sociale arv sætter sig igennem allerede hos de 15-årige. Dette til trods for et mangeårigt politisk mål om social mobilitet gennem uddannelse,” skriver SFI i en pressemeddelelse.

Læs hele undersøgelsen