Fleksibel undervisningsform er populær
No image

Fleksibel undervisningsform er populær

Kursisterne kan selv styre deres undervisningstid, når de får fjernundervisning. Det kan være en af årsagerne til, at flere vuc-centre har en stor stigning i kursister, som uddanner sig hjemmefra.

Fjernundervisning, e-læring, flex – der er mange navne for den populære undervisningsform. Fælles for dem alle er, at stort set al undervisningen foregår over internettet. Der er ingen mødepligt, eleverne kan gå i skole, når det passer, så længe opgaverne afleveres.

På mange af landets vuc-centre er der mulighed for at få fjernundervisning. I de seneste par år er der sket en stor stigning i antallet af kursister. Et af stederne er VUC Nordjylland.

”Vores aktivitet er steget med det dobbelte det sidste år.  Der er drøn på,” siger forstander Svend Madsen, der har et bud på, hvorfor der er sket en stor stigning:

”Det er en undervisningsform, som med fleksibel tilrettelæggelse udfylder et klart behov.”

Vuc-centrene oplever, at kursisterne tager fjernundervisning af forskellige årsager. Der er kursister, der mangler et fag for at komme ind på en videregående uddannelse og derfor vælger at supplere med fjernundervisning. Nogle har fast arbejde og en familie, hvor en skoledag fra 8 til 16 ikke kan passe ind. Andre bor eller rejser i udlandet, men vil gerne tage en dansk uddannelse.

I eget tempo
På VUC Aarhus har de oplevet en stigning på 20-25 procent det sidste år. Gunhild Kjeldsen, der er uddannelseschef for hf-enkeltfag og -flex er enig i, at fleksibiliteten i konceptet gør undervisningsformen populær.

”Det giver mulighed for at arbejde med stoffet i eget tempo og på selvvalgte tidspunkter. Det giver en frihed til at læse, når man vil, og for eksempel have et arbejde ved siden af,” fortæller Gunhild Kjeldsen.

Kursisterne har dog ikke helt frie tøjler. Når en kursist begynder, laves der en studieplan for, hvornår opgaver skal afleveres. Fjernundervisning er en undervisningsform, der kræver, at kursisten er struktureret og har selvdisciplin, fordi det er kursistens eget ansvar at tilrettelægge og arbejde med stoffet.

”Det har været en misforståelse blandt nogle kursister, at det er nemmere at tage et fag som fjernundervisning. Det er det bestemt ikke,” siger Gunhild Kjeldsen.

Stort læringsudbytte
På VUC Syd har over en femtedel af kursisterne fjernundervisning. Direktør for VUC Syd, Hans Jørgen Hansen, mener, at ud over den fleksible undervisningsform spiller den individuelle kommunikation med læreren også ind.

”Når vi har kørt evalueringer, svarer en del, at de får et stort læringsudbytte på grund af den direkte kontakt med læreren. Samtidig kan de få lov til at arbejde i et selvtilrettelagt tempo, så de i høj grad kan afpasse, hvornår de har tid og overskud til undervisning. For mange giver det et rigtig godt udbytte,” siger Hans Jørgen Hansen, der også er formand for Lederforeningen for VUC.

VUC Syd arbejder sammen med VUC Fyn, når det gælder fjernundervisning, og her mener viceforstander Hans Christian Drescher også, at den tætte kontakt til læreren er vigtig.

”Den enkelte kursist får stor opmærksomhed i forhold til en klasse med 32 elever, hvor læreren har begrænset tid til hver enkelt elev. I fjernundervisning har kursisten en direkte dialog med læreren om sin faglige udvikling,” siger han.

Teknologi rammer flere
Helle Mathiasen er professor ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet. Hun har tidligere lavet undersøgelser, hvor hun har interviewet kursister, der har fulgt netbaseret undervisning.

”For nogle er det virkelig en gave at få mulighed for at tage et kursus som fjern­undervisning, fordi det er fleksibelt og passer til deres måde at lære på,” siger Helle Mathiasen.

Hun oplevede, at mange havde meget stor glæde af muligheden for at formulere sig skriftligt og få feedback på det. De forstod tingene på en anden og mere grundlæggende måde, end hvis de bare sad i et klasseværelse til en mere traditionel undervisning.

”I det øjeblik kursisterne selv formulerer noget og skriver det, kan de bedre huske og forstå det. Det er dog ikke alle, der har det sådan, men der er mange, der har det på den måde,” siger Helle Mathiasen og fortsætter:

”De senere år er der sket meget med teknologien. Der er flere kanaler at benytte sig af. I stedet for kun at få skriftligt materiale kan man nu også bruge film og podcasts. Teknologien gør nu noget, som vi ikke har kunnet før, nemlig at ramme forskelligt. Vi kan ramme flere kursistgrupper med forskellige tilgange til, hvordan de lærer bedst. ”