Fastholdelsestillægget mangler stadig
No image

Fastholdelsestillægget mangler stadig

Den ”nye” akademikeroverenskomst i Grønland har ikke alene et utilfredsstillende økonomisk resultat. Et i GL's øjne væsentligt fastholdelsestillæg er stadig ikke gennemført trods mange års ønske om det.

Tekst_ gs_redaktor

En ny overenskomst for gymnasielærerne i Grønland med virkning fra 1. april 2015 forventes langt om længe at træde i kraft inden for de kommende måneder. Dermed kan lærerne se frem til en lille lønstigning med tilbagevirkende kraft.

“Vi er enige om selve resultatet. Der foreligger et resultatpapir og en udmøntningsaftale. Selve redigeringen af overenskomsten er ikke påbegyndt. Vi har rykket Landsstyret for udspil, men har ikke modtaget noget endnu,” fortæller konsulent i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Jess Rasmussen, der som GL-repræsentant i den akademiske forhandlingsdelegation har været med til at forhandle overenskomsten.

Lønstigningen bliver dog langtfra så stor, som lærerne og GL havde ønsket sig. Faktisk har GL i årevis forsøgt at få hævet skalalønnen – blandt andet for at gøre det mere attraktivt at søge gymnasielærerjob i Grønland.

Den nye overenskomst har givet en stigning på tre procent over en fireårig periode. I Jess Rasmussens optik ikke prangende – det vil efter GL’s vurdering sådan set medføre en reallønsudhulning.

“Man kan sige, at på trods af et ringe samlet resultat fik vi i det mindste en god udmøntning, forstået på den måde at der har været en hurtig udmøntning på grundlønnen, så hovedparten af de procentvise stigninger ikke ligger til sidst i perioden,” siger Jess Rasmussen.

Nok så vigtigt var GL’s krav om et fastholdelsestillæg. Det blev desværre ikke gennemført. I stedet fik man to særlige feriedage trods mange beregninger og forsøg på at få tillægget gennemført. Men det endte med at blive for dyrt i forhold til de forhandlingsmidler, der var til rådighed.

“Det har været et meget afgørende ønske i mange år at begrænse den store udskiftning blandt lærerne. Det er en tung og dyr opgave for skolerne at skulle tage sig af mange nye hvert år. Derfor satser vi også på at udbrede professionel kapital-projektet til alle skolerne, da vi mener, det kan være med til at mindske personaleomsætningen. Så bliver det i hvert fald ikke arbejdsmiljøet, der er grunden til det,” siger Jess Rasmussen.

Se hele overenskomstresultatet på gl.org.