Færre overvægtige i gymnasierne
overvægtig dreng

Færre overvægtige i gymnasierne

Der er færre overvægtige unge i gymnasierne end på andre ungdomsuddannelser, viser en rapport fra SFI. Det har intet med uddannelserne at gøre, men skyldes, at overvægt har en voldsom social slagside i Danmark, slår professor fast.

Der er lidt længere mellem de overvægtige elever på gymnasierne i forhold til blandt de unge, som vælger en anden vej efter folkeskolen.

Det viser den store Børneløbsundersøgelse fra SFI, som følger 6.000 børn født i 1995. Tallene viser, at hvis de unge er overvægtige som 15-årige, er sandsynligheden for, at de vælger en gymnasial uddannelse 40 procent lavere.

Voldsom social ulighed
Man kan dog ikke konkludere, at for meget fedt på sidebenene har direkte indflydelse på valg af ungdomsuddannelse. Det fastslår Bjørn Holstein, professor på Statens Institut for Folkesundhed. Han har siddet i følgegruppen til undersøgelsen.
”Tallene er derimod et billede på, at der er en voldsom social ulighed i forhold til overvægt og sundhed i Danmark,” siger Bjørn Holstein.
Han påpeger, at der næsten er fire gange så mange overvægtige unge i familier fra de laveste socialgrupper sammenlignet med den højeste socialgruppe i Danmark.
”14,5 procent af de 15-årige overvægtige er i familier, hvor forældrene har ikke-faglært arbejde eller er på overførselsindkomst. I den højeste socialgruppe, hvor forældrene er veluddannede og velstillede, er kun fire procent af de unge overvægtige,” siger Bjørn Holstein.

Forældrenes uddannelse
Professoren understreger, at tallene viser, at der er et overlap mellem grupper af unge, som ikke søger ind på gymnasiet og de sociale grupper, hvor der er mange overvægtige unge.

Der er flere andre resultater i undersøgelsen, som viser, at den sociale arv er stærk, når det handler om at vælge ungdomsuddannelse. Gymnasieskolen.dk skrev i sidste uge, at undersøgelsen viser, at forældrenes uddannelse eller mangel på samme har stor indflydelse på, om de unge vælger at gå i gymnasiet.

Sport
Selv om der ikke kan laves direkte koblinger mellem BMI og valget af gymnasiet, påpeger rapporten også, at det for gymnasieelever er nemmere at kombinere motion og uddannelse, end det er på en erhvervsuddannelse, hvor de unge i perioder er i en praktikplads på fuld tid.

Bjørn Holstein mener, at alle ungdomsuddannelser kan og bør arbejde med sundhedsfremme.

”Det handler ikke kun om at undgå, at flere bliver overvægtige, det handler også om at hjælpe de overvægtige til at undgå, at de bliver fede,” siger han.

Læs hele undersøgelsen fra SFI