Erhvervsklasse for stx-elever er blevet et tilløbsstykke

Erhvervsklasse for stx-elever er blevet et tilløbsstykke

En elev fra 3. g har taget initiativ til en klasse på Gribskov Gymnasium, hvor undervisningen har fokus på private virksomheder og mulighederne for at gøre karriere. 26 elever fra stx går på holdet i deres fritid.

Gymnasieelever kender Carlsbergs øl, men hvordan håndterer bryggeriet konkurrencen på verdensmarkedet, og hvad skal man kunne for at gøre karriere i virksomheden?

Det kan de 26 elever i den nye Business Master Class på Gribskov Gymnasium i Helsinge tale med om.
De har haft besøg af en konsulent fra Carlsberg, som indviede dem i, hvordan bryggeriet konkurrerer med især hollandske Heineken, og viste eksempler på god og dårlig marketing.

Besøget var den første af fem undervisningsgange hen over året i gymnasiets nye erhvervsklasse. Klassen er blevet til på initiativ af Sarah Lindegaard Olafsson fra 3. a.

”Jeg havde længe tænkt, at vi ikke skulle snydes for en indgang til erhvervslivet, for mange af os kommer til at arbejde i private virksomheder. Hhx er mere målrettet erhvervslivet, men i 9. klasse ved man ikke nødvendigvis, om det er den vej, man skal gå, så det er godt at åbne døren til det private arbejdsmarked på stx,” siger hun.

Hun prøvede idéen af på familie og venner og fik god respons. Hun bad derfor i foråret rektor Kristoffer Almlund om et møde.

”Rektor siger altid, at det er vores skole, og at vi skal komme med input. Alligevel havde jeg ikke forventet, at jeg ville blive modtaget så godt, som jeg blev. Han var åben og meldte hurtigt tilbage, at jeg skulle planlægge et forløb sammen med en lærer,” fortæller Sarah Lindegaard Olafsson.

Eleverne brænder for at lære om erhvervslivet
Rektors valg faldt på Søren Søby Kristensen, som har undervist i erhvervsøkonomi i flere år.

”Det er altid spændende, når en elev kommer med et oplæg til noget, hun gerne vil. Sarah har set et behov, som det etablerede system ikke havde fået øje på. Vi har så grebet idéen, og det har vist sig, at der er interesse for den,” siger Søren Søby.

Eleverne kommer fra forskellige studieretninger og fra alle tre årgange, dog flest fra 3. g. De fem arrangementer ligger efter almindelig skoletid fra september til marts.

”Eleverne har skrevet en ansøgning om, hvorfor de vil være på holdet. De bruger deres fritid på undervisningen, så vi ville sikre os, at de er motiverede for at deltage. Det er de. De brænder for at lære om erhvervslivet. De sad med hænderne i vejret og ville svare på spørgsmål fra konsulenten fra Carlsberg, og de stillede selv relevante spørgsmål til ham. Det var en meget positiv oplevelse,” siger Søren Søby.

Sarah Lindegaard Olafsson er overrasket over, at hele 26 har meldt sig, når undervisningen foregår efter almindelig skoletid.

”Vi har mange timer og afleveringer, og mange har også job og fritidsaktiviteter ved siden af. På den anden side er det overkommeligt med fem eftermiddage på et halvt år. Hvis vi havde undervisning en gang om ugen, ville vi ikke kunne få det til at hænge sammen,” resonerer hun.

Supermarkeder bruger forskellige strategier
Søren Søby og Sarah Lindegaard Olafsson har strikket forløbet sammen ud fra hendes idéer og hans kontakter i erhvervslivet. I november skal klassen besøge Irma og Netto i Helsinge.

”Det ene supermarked står for kvalitet og det anden for discount, så de er hinandens modsætninger. Vi skal ud i begge forretninger og høre om deres varer og koncepter, og bagefter taler vi om, hvilke strategier der skal til for at overleve. Vi har ikke decideret teori, men vi samler op på, hvad eleverne har fået ud af det, vi har hørt. Det sker med et konkret og praktisk udgangspunkt,” siger Søren Søby.

Klassen skal også besøge en lokal industrivirksomhed, som producerer varmeanlæg.

”Som 3. g’er er jeg nysgerrig på, hvad der venter mig, når jeg snart er færdig og skal finde et job: Hvordan fungerer en arbejdsplads, hvad forventer den af faglige kompetencer hos jobansøgere, og hvad spiller ind ud over karaktererne? Det kan vi få svar på,” siger Sarah Lindegaard Olafsson.

De deltagende firmaer har været imødekommende fra start, men Søren Søby har også ringet til fire-fem stykker, som ikke ønskede at være med.

”Man skal ikke lade sig snyde af, at nogle virksomheder siger nej. Andre vil gerne, så det gælder om at blive ved og vise, at det er en seriøs henvendelse. I dette tilfælde har jeg slået på, at eleverne deltager frivilligt og derfor er specielt interesserede i erhvervslivet.”

Elevene skal lære at bruge LinkedIn
Klassen skal også en tur på Copenhagen Business School. Det glæder Sarah Lindegaard Olafsson sig til.

”Jeg overvejer at læse jura og skal vælge mellem Københavns Universitet og erhvervsjura på CBS. Jeg håber at få svar på mine spørgsmål om studievalg, og jeg glæder mig også til at høre, hvad vi ellers har af muligheder ud fra vores fagkombinationer. Selv om CBS er målrettet erhvervslivet, handler uddannelserne ikke kun om økonomi. Man kan for eksempel kombinere det med sprog og kommunikation.”

Sarah Lindegaard Olafsson får også et andet stort ønske opfyldt: At lære erhvervsnetværket LinkedIn at kende. En karriererådgiver fra Magistrenes A-kasse skal undervise i, hvordan man kan bruge netværket til karriereudvikling. Søren Søby fortæller:

”Målet med undervisningen er, at eleverne får en baggrund for at forstå erhvervslivet og den måde, virksomhederne tænker på. Samtidig får de den første lille platform til deres egen karriereudvikling. De kommer primært til at linke til hinanden på LinkedIn, men de lærer at bruge mediet, så når de går ud af gymnasiet og får job, kan de lettere oprette nye professionelle connections.”

”Vi vil gerne lægge energi i at være på forkant, fordi vi regner med, at det betaler sig,” supplerer Sara Lindegaard Olafsson.