Endnu flere vil have hue med rødt bånd
studenterhue2

Endnu flere vil have hue med rødt bånd

Igen i år søger flere elever ind på det almene gymnasium. Dem bliver der også plads til på fremtidens arbejdsmarked, mener rektorformanden.

Det almene gymnasium har aldrig været mere populært. Antallet af unge, som ønsker en studenterhue med rødt bånd, er igen i år steget.

Det viser tal fra Danske Regioner. Hele 32.839 unge har i år sendt en ansøgning om at blive optaget på et alment gymnasium. Det er en stigning på 2,8 procent – eller 880 unge – i forhold til året før. Alene i Region Hovedstaden ser det ud til, at der skal oprettes 18 klasser mere efter sommerferien. Det skal ses i lyset af, at der er 1.400 færre unge på den årgang, som forlader grundskolen i år.

Færre på hf
Til gengæld har færre unge søgt ind på hf i år. Faldet i år sker dog efter en stor stigning af ansøgere i 2012. Samlet set har 568 færre unge søgt ind på en hf i år i forhold til i 2012.

Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening Jens Boe Nielsen glæder sig over, at flere unge ønsker at gå i gymnasiet. Han er ikke bekymret for, at for mange unge tager en stx-uddannelse i forhold til en anden ungdomsuddannelse.

”Ledigheden er størst blandt ufaglærte og faglærte og mindst blandt mennesker med en videregående uddannelse. Det er derfor glædeligt, at unge vil tage en ungdomsuddannelse, som giver kompetencer til at tage en videregående uddannelse,” siger Jens Boe Nielsen og understreger, at 87 procent af dem, som bliver optaget på stx gennemfører uddannelsen, og at otte procent af dem, som ikke fuldfører stx, gennemfører en anden ungdomsuddannelse.

Der er endnu ikke endelige tal for antallet af ansøgere til hhx og htx.