Eleverne har fået nok: Stiller borgerforslag om stop for besparelse
IMG_4556 (redigeret)

Eleverne har fået nok: Stiller borgerforslag om stop for besparelse

Vi får ikke den uddannelse, vi ellers kunne have fået, siger elever på Campus Vejle. De har nu stillet et borgerforslag for at få afskaffet besparelser på uddannelse.

Grænsen er nået! Det er den følelse, en gruppe elever fra HF & VUC Campus Vejle står med, og derfor har de stillet et borgerforslag om at stoppe besparelser på uddannelse.

“Vi bebrejder ikke lærerne eller ledelsen – det er regeringens skyld,” siger Ditte Harloff Lauritsen, som er 23 år.

Hun står ved et højt bord på en af gangene på Campus Vejle sammen med Desiree Plettner, som fik ideen om at lave et borgerforslag om at stoppe besparelser på uddannelse.

“Jeg er normalt ikke politisk engageret, men jeg siger min mening, når noget er galt. Og det er det nu,” siger Desiree Plettner på 28 år, som sammen med to andre elever er med medstiller på borgerforslaget.

De to elever er midt i 2. hf, men de er enige om, at deres uddannelse ikke bliver så optimal, som de havde håbet på.

Det lille lærerværelse med 21 lærere har været hårdt ramt af sygemeldinger med stress, og fra skolens side er der ikke blevet lagt skjul på, at det desværre skyldes et stigende arbejdspres på grund af besparelser.

Ditte Harloff Lauritsen, elev
HF & VUC Campus Vejle

Det betyder, at eleverne har oplevet aflyste timer og mange vikarer.

“Vi er ude for, at vi skal hjælpe vikaren med at finde ud af, hvor vi er nået til. Det er bare ikke optimalt, når et undervisningsforløb bliver afbrudt, og en anden lærer skal tage over,” siger Ditte Harloff Lauritsen.

Aflyst undervisning
Desiree Plettner nikker, og de to elever supplerer hinandens fortælling. En sætning når knap nok at blive færdig, før den anden elev tager over. Frustrationerne er tydelige.

“Vi har også oplevet, at vi ikke havde et fag i tre uger, og så skal vi jappe undervisningen igennem, når vi får faget igen,” siger Desiree Plettner, som fortæller, at elever på skolen har oplevet at have tre forskellige undervisere i et fag i løbet af et skoleår.

Desiree Plettner, elev
HF & VUC Campus Vejle

De to elever fortæller også, at de oplever, at der ikke er tid til at få ordentligt feedback på deres skriftlige opgaver.

“Vi har i stedet siddet og rettet hinandens opgaver, men det er jo ikke til at vide, om den elev, som retter din opgave, selv kan finde ud af opgaven. Det går ud over fagligheden,” siger Ditte Harloff Lauritsen.

Eleverne kan ikke forstå det
De to elever er begge målrettede, og de tager en toårig hf for at læse videre bagefter – sandsynligvis som socialpædagoger. De kan dog se, at det ikke er alle elever, som er lige så fokuserede som dem selv.

“Nogle elever har svært ved fagene, og så er det nok ikke optimalt, at timer bliver aflyst og skal overtages af vikarer,” siger Desiree Plettner.

Ditte Harloff Lauritsen nikker. Hun peger også på, at der er nogle elever, som ikke kan forstå, at det ikke er lærernes skyld, at der er færre ressourcer.

“Jeg oplever, at nogle elever bliver mere rapkæftede og ikke kan opføre sig ordentligt over for vikarer,” siger Ditte Harloff Lauritsen.

De to elever er ikke i tvivl om, at de nok skal færdiggøre deres toårige hf. Men de peger på, at de kunne have fået mere ud af undervisningen, hvis lærernes arbejdspres ikke var steget så meget i de senere år.

“Vi skal nok klare den, men vi kunne nok have fået mere viden og mere ud af vores uddannelse, hvis tingene var anderledes,” siger Desiree Plettner.

Lærer: Godt forslag fra eleverne
Inger Teglgaard Skipworth er tillidsrepræsentant på HF & VUC Campus Vejle, og så underviser hun blandt andet Desiree Plettner i engelsk.

Hun er glad for, at eleverne har reageret ved at stille et borgerforslag.

“Der er allerede blevet skrevet mange indlæg i Politiken og Information om, at kvaliteten er gået ned på grund af nedskæringer. Men når eleverne også mærker det og reagerer på det, så er det ikke længere kun noget, som vi snakker om på lærerværelset,” siger Inger Teglgaard Skipworth.

Hårdt ramt
Hun bekræfter, at lærerværelset er hårdt ramt af det stigende arbejdspres. Fem lærere ud af 21 er helt eller delvist sygemeldt på grund af stress.

“Deres stress er relateret til arbejdet, og det er dygtige og engagerede lærere, som er blevet ramt,” fortæller Inger Skipworth, som fortæller, at lærerne har kortere tid til at give skriftlig feedback og til at forberede deres undervisning, og samtidig har de fået flere hold.

Inger Teglgaard Skipworth mener ligesom eleverne, at det går ud over de unges uddannelse.

“De unge får en ringere uddannelse i dag, og der er risiko for, at flere falder fra. Vi har altid været gode til at give alle unge en uddannelse uanset baggrund, men det er sværere nu,” siger Inger Teglgaard Skipworth.

Læs borgerforslaget her

Borgerforslag: Stop besparelser

Stop besparelser på gymnasierne: I leger med fremtiden. Sådan lyder borgerforslaget fra eleverne på Campus Vejle.

Læs forslaget her.

Hvad er et borgerforslag?

Borgere kan stille forslag til ændringer i samfundet, som kan blive behandlet i Folketinget.
Hvis 50.000 stemmeberettigede borgere skriver under på et forslag, kan det bliver fremsat som beslutningsforslag i Folketinget.