Eleverne greb grammatikken
No image

Eleverne greb grammatikken

Mange af Miriam Kruses elever bliver fjerne i blikket, når snakken falder på dansk gramma­tik. I år satte hun dem derfor til at lave undervisningsmateriale til en 8. klasse. Det virkede.

"I dette skoleår har jeg for første gang sat eleverne til at lave undervisningsmateriale om dansk grammatik. Eleverne har lavet film og powerpoint-præsentationer til 8.-klasses-elever på Lille Næstved Skole.
Mange af mine hf-elever bliver fjerne i blikket, når snakken falder på grammatik. Jeg vil tro, at cirka 80 procent af eleverne i min 1. hf-klasse har det svært med dansk grammatik. Mange kan ikke finde ud af at sætte punktummer, og nogle kan finde på at skrive en lang tekst på én side med kun to punktummer. Jeg har undervist i dansk i 9 år, og jeg må desværre sige, at eleverne er blevet dårligere til dansk grammatik. Måske er det, fordi det er en generation, som ikke læser særlig meget, bortset fra når de chatter og er på Facebook?
Jeg underviser også i engelsk og blev inspireret af små undervisningsfilm på YouTube om engelsk grammatik. Jeg kunne ikke finde noget tilsvarende på dansk, så jeg tænkte: Dem kan vi da lave!
Jeg præsenterede eleverne for opgaven, og de syntes med det samme, det var sjovt.
Der er ikke noget udtryk for det på dansk, men på engelsk hedder det en ”run-on”-sætning, når to hovedsætninger er delt af et komma eller ingenting, hvor der skulle have været et punktum eller bindeord. Eleverne fik til opgave at forklare, hvordan ”run-ons” bliver til korrekt dansk grammatik. Pludselig stod eleverne i kø for at sikre sig, at de havde forstået reglerne godt nok. De ville jo ikke lægge navn til en film med fejl i.
Eleverne var delt i grupper, som lavede hver deres præsentation, og til sidst stemte de om de tre bedste, som blev sendt til 8.-klassen.
Mange af eleverne strutter normalt ikke af selvtillid. De tror ikke, de kan, og når jeg underviser i grammatik, siger de: ”Åh, det lærer jeg aldrig”. Jeg tror, det var en fordel, at eleverne skulle hjælpe en 8. klasse, fordi de så pludselig blev de store – de skulle lave noget, som havde værdi for andre. Opgaven have en autentisk modtager, og dermed var opgaven meget anvendelsesorienteret.
Eleverne var engagerede, og de lavede nogle rigtig gode præsentationer.”

Miriam Kruse
ALDER: 34 år