Elever til politikere: Ud med fraværsregler og ind med investeringer
Valgdag Rosborg

Elever til politikere: Ud med fraværsregler og ind med investeringer

Besparelser og fraværsregler var de to store samtaleemner, da en række politikere mødte elever fra Rosborg Gymnasium og HF til politisk debat.

Hvis det ikke allerede var gået op for Vejles gymnasieelever, at det er valgår, så satte gårsdagens uddannelsespolitiske debat en tyk streg under det faktum. Med munden fuld af pebermyntebolsjer fra Venstre og hænderne proppet med brochure fra Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet tog en stor gruppe elever fra Rosborg Gymnasium og HF plads i skolens kantine til debat.

”Vi er trætte af uretfærdige regler” og ”Jeg får røvmeget stress af, at jeg får 100 procent fravær, hvis jeg kommer to minutter for sent på grund af en forsinket bus”.
Det var blot et lille udvalg af de mange kommentarer fra frustrerede gymnasieelever, som sendte fraværsreglerne til reeksamen overfor de fremmødte politikere.

”Danmark er et stenrigt samfund, og de mennesker, der har skabt det her samfund, er mennesker, som kommer til tiden. Regler er et faktum, som I skal lære at forstå,” sagde Henrik Dahl, som er undervisningsordfører for Liberal Alliance, til de elever, som klagede over de strenge fraværsregler.
Henrik Dahl kom selv 15 minutter for sent til debatten, og en gruppe elever på tredje række bemærkede tørt, at så skulle han jo også have 100 procent fravær.

Det skal være op til lærerne selv at vurdere fravær.

Karina Lorentzen Dehnhardt, folketingskandidat
SF

Fraværsreglerne fyldte en stor del af debatten, og der var kamp om taletiden blandt både politikere og de spørgelystne elever, lærere og gæster.

”Fraværsreglerne er en mistillidserklæring fra Christiansborg til både lærerne og eleverne. Det skal være op til lærerne selv at vurdere fravær, og det skal ikke styres af rigide regler fra politikerne,” lød det fra Karina Lorentzen Dehnhardt, som er folketingskandidat og tidligere folketingsmedlem for SF.

Socialdemokratiet vil investere i uddannelse
Et godt miks af lokale politikere og folketingspolitikere havde stillet valgplakaterne til rette foran mikrofonstativerne for at give sig i kast med debatten, som var arrangeret af samfundsfagslærer Linda Petersen og Rosborgs Samfundsfagsklub, som er en elevforening for samfundsfagsinteresserede.

Kigger I ikke på konsekvenserne af jeres besparelser?

Mahmoud, elev
Rosborg Gymnasium og HF

Fraværsregler, karakterer og omprioriteringsbidraget var de tre store emner i debatten, hvor flere elever stillede sig op og forsvarede deres uddannelse imod nedskæringerne.

”Kigger I ikke på konsekvenserne af jeres besparelser? Flere af vores lærere er stressede, der er ikke tid til at hjælpe den enkelte elev eller give ordentlig feedback længere,” sagde Mahmoud, som den første elev, der fik mikrofonen.

Jo, politikerne kiggede såmænd på konsekvenserne. Men alle skal betale deres del af kagen, slog Anni Matthiesen fast. Hun er ungdomsuddannelsesordfører for Venstre.

”Omprioriteringsbidraget på gymnasiesektoren er en politisk prioritering. Men der er en grænse for, hvor meget man kan spare, og derfor har vi også vedtaget en slutdato på besparelserne,” sagde Anni Matthiesen.

Ikke overraskende beskrev flere politikere fra venstrefløjen konsekvenserne af besparelserne som ”katastrofale” og med en ”alvorlig social slagside”. Men folketingsvalget nærmer sig, og Socialdemokratiet benyttede også lejligheden til at udtrykke et klart ønske om at investere i uddannelse, hvis de får magten.

”Danmark er blevet rige på uddannelse, og det sætter vi over styr, hvis vi ikke får en ny regering snart, som tør at prioritere og investere i uddannelse,” afsluttede Christian Rabjerg Madsen, som er miljøordfører for Socialdemokratiet.

Tilfreds med debatten

Jeg synes, at debatten gik supergodt. Det var skønt at se, at eleverne havde så mange spørgsmål og kommentarer til politikerne. Jeg har forberedt mine elever på debatten ved at undervise i de uddannelsespolitiske emner, som vedrører gymnasieområdet, og vi skal også inddrage debatten i undervisningen efterfølgende. Jeg synes, at det giver eleverne god demokratisk dannelse at deltage i en debat med politikere.

Linda Petersen,  samfundsfag- og historielærer på Rosborg Gymnasium og HF, samt formand for Foreningen af lærere i samfundsfag.