Elever gik hårdt til politikere
ungdommensfolkemøde19RN_15 NY

Elever gik hårdt til politikere

Elever udspørger politikerne, og lærere får testet deres viden på Ungdommens Folkemøde, der løber af stablen i dag og i morgen.

Valbyparken vrimler i disse dage med elever og lærere, hvor Ungdommens Folkemøde for fjerde år i træk afholdes. 80 forskellige stande inviterer indenfor til debat og læring – og ly for regnen.

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er også med på Ungdommens Folkemøde. På GL’s lærerværelse kan man komme forbi og få en kop kaffe og en faglig snak. Der er kø til kaffen og dialog hen over bordene.

Formand Tomas Kepler svarer på spørgsmål og fortæller blandt andet om det brev, han har givet den nye undervisningsminister. Her giver GL forslag til forbedringer i gymnasiesektoren blandt andet i forhold til skolernes pressede økonomi.

Gitte Therkelsen (tv), der er lærer på Falkonergårdens Gymnasium og HF, har taget sit hf-samfundsfagshold med på Ungdommens Folkemøde, fordi de i øjeblikket har et forløb om partier og ideologi.

Eleverne går rundt og interviewer forskellige partier og sammenligner deres svar med det, eleverne har fundet på partiernes hjemmesider.

“Det giver dem selv noget at snakke med politikerne om og en mulighed for at afprøve en kvalitativ metode i samfundsfag. Det sætter sig bedre fast i hukommelsen, fordi eleverne får den viden i praksis,” siger Gitte Therkelsen.

Julie, Ida og Asger fra Falkonergårdens Gymnasium og HF lytter intenst, imens ungdomspolitikeren fra Enhedslisten svarer på deres spørgsmål om partiets klimapolitik.
De tre hf-elever interviewer Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Venstre, fordi de ikke er enige på klimaområdet.
Når eleverne får vage, politiske svar, følger de hurtigt op med kritiske, afklarende spørgsmål.

Gitte Therkelsen er glad for at tage sine elever med til Ungdommens Folkemøde.

“Jeg har de seneste år prøvet at koble forløb til folkemødet,” fortæller Gitte Therkelsen, der underviser i samfundsfag og idræt.

Senere kommer hendes idrætselever også til Valbyparken. De skal blandt andet tale med DGI, der har en stand på årets folkemøde.

Fanerne holdes højt, da regnen endelig stopper, og folkemødets Pride bliver ført gennem festivalpladsen. Til tonerne af ABBAs ‘Dancing queen’ danses der i det våde græs i en hyldest af mangfoldigheden.

På GL’s lærerværelse afsluttes dagen med en quiz om GL og uddannelsespolitik.
Her svarer gymnasielærerne Karin Hjerrild fra Gladsaxe Gymnasium, Helene Håbendal Christensen fra Technical Education Copenhagen EUX og Eik Andreasen fra Christianshavn Gymnasium på alt fra, hvor mange erhvervsuddannelseselever der har en gymnasial uddannelse med i bagagen, til hvilken politiker der har sagt hvad.

Vinderen er Eik Andreasen, der kan tage flødeboller med hjem til sine elever.

Lærerværelset har også åbent til Ungdommens Folkemøde i morgen, fredag den 6. september.

GL på folkemødet

Programmet for GL's lærerværelse fredag den 6. september

• Kl. 9.00: Lærerværelset åbner og serverer morgenkaffe.
  • Kl. 10.00-10.30: Åben dialog om arbejdsliv og gymnasieliv med GL's næstformænd Anders Frikke og Asger Boe Wille.
  • Kl. 11.30-12.00: Tag en dialog med GL's politikere.
  • Kl. 12.30-13.00: Lærere quizzer om unge og uddannelsespolitik.