Egyptiske lærere inspireres af danske lærere
eman

Egyptiske lærere inspireres af danske lærere

Det stod på faglig sparring og demokratiske drømme, da egyptiske lærere besøgte danske gymnasier. Men da lærerne vendte hjem igen, var der trusler om fyring og manglende løn.

Gymnasielærer Eman Moustafa Ali kan næsten ikke vente med at komme i gang med at reformere uddannelsessystemet. Hun underviser i kemi på El Nasr Boys School i Alexandria. Efter en uges besøg i Danmark i maj har hun fået faglig inspiration og tændt flere demokratiske drømme. Hun er en af de 16 egyptiske lærere, der deltager i GLs skoledialogprojekt i Egypten.
”Det har været et meget lærerigt besøg, fordi vi har set et anderledes system. Jeg er ikke kun imponeret af Danmarks demokrati, men også af demokratiet i skolerne,” fortalte hun.

Ingen interesse i uddannelse
På det ugelange besøg i Danmark besøgte de gymnasierne Langkær, Rosborg, Vejen, Roskilde Katedralskole og Avedøre Gymnasium. Her fulgte de undervisningen og mødtes med danske kolleger, elever og skoleledelse.
Eman Moustafa Ali er meget imponeret over alt den teknik, som lærerne kan bruge i undervisningen. Hun drømmer om at udskifte skolens gammeldags tavler med smartboard. Men den demokratiske påvirkning af undervisningen vejer alligevel tungest på hendes ønskeseddel.
”Jeg kan godt lide den dynamik, som det giver undervisningen, at eleverne er mere frie,” fortalte hun.
Hun synes dog, at de danske gymnasieeleverne bruger meget tid på andet end undervisningen i timerne så som at spise, tjekke mail eller snakke med sidemanden. Det sker ikke i Egypten.
Selvom om Mubarak er væk, er det stadig hans system, der dominerer, fortæller Eman Moustafa Ali. Hun håber, at en fremtidig undervisningsminister har flere ambitioner for uddannelse og undervisning.
”Det tidligere styre havde ingen interesse i, at befolkningen blev klogere. En klog befolkning er sværere at styre,” fortalte hun til gymnasieskolen.dk, inden hun rejste hjem til Egypten.

Frataget løn
Formålet med GLs projekt er at skabe dialog mellem lærere på 10 danske skoler og 15 egyptiske skoler. 10 danske gymnasielærere tager i løbet af det næste år til Egypten for at deltage i GLs fire seminarer med deres egyptiske kolleger. Emnerne for seminarerne vil være frafald, kønsproblemer i uddannelsessystemet, skoledemokrati og at motivere flere unge til at læse naturvidenskabelige fag.
GLs egyptiske partner i projektet er den nye uafhængige egyptiske lærerforening Independent School Teachers Tradeunion(ISTT). I Egypten har der tidligere kun været en statslig lærerfagforening, som alle lærere skulle være medlem af. Det skal de stadig, men mange lærere vælger nu dobbelt medlemskab, så de også kan være medlem af den uafhængige lærerforening.  Udenrigsministeriets Frihedspulje/Det arabiske initiativ har bevilget knap to millioner kroner til GLs dialogprojekt.

Da den egyptiske delegation vendte hjem til Egypten, blev en del af dem tilbageholdt og udspurgt om formålet med rejsen. Myndighederne mener, at rejsen har fundet sted uden en tilladelse fra Undervisningsministeriet i Egypten. Ministeriet er utilfreds med, at de ikke kan kontrollere indholdet i projektet. De betegner emner som kønsproblemer i uddannelsessystemet og skoledemokrati som overflødige emner. Flere af lærerne er blevet truet på deres ansættelse, og den egyptiske koordinator er blevet frataget en uges løn, fortæller Hans Laugesen, der er chefkonsulent i GL og ansvarlig for GLs internationale arbejde.