Marlene Ballebye - Drama får elever til at løfte blikket

Der ligger en stor empati i dramafaget, når eleverne skal sætte sig ind en karakters følelser, mener Marlene Ballebye.

Drama får elever til at løfte blikket

Drama handler om samarbejde og at skabe et særligt rum med eleverne. Det fortæller dramalærer Marlene Ballebye, der også mener, at eleverne får redskaber til deres andre fag og livet generelt.

“Bare en gang imellem vil jeg gerne føre eleverne derhen, hvor de oplever, at tiden står stille et øjeblik. At det, vi har sammen, eller det, de har skabt, er ‘larger than life’. Det er meget smukt, synes jeg.”

Sådan siger dramalærer fra Rysensteen Gymnasium Marlene Ballebye om sin undervisning. Hun er inspireret af læresætningen ‘larger than life’, som stammer fra skuespiller og instruktør Jens Arentzen.

Netop teatrets og kunstens evne til at skabe et rum, hvor det kun handler om at være til stede og formidle et budskab, er essentiel, når Marlene Ballebye beskriver, hvorfor hun holder så meget af dramafaget.

“Drama er et fag, hvor du skal være til stede og bruge dig selv og de andre. Eleverne får løftet blikket i drama. Løftet blikket fra computeren og telefonen. Det er samarbejdet, det handler om. Det kan jeg godt lide,” fortæller Marlene Ballebye.

De mørkerøde vægge og gardiner påvirker lyset i teatersalen, og det giver en både hyggelig og dramatisk belysning. Vi har fået lov til at tage en snak om dramafaget i den røde sal på Husets Teater på Halmtorvet i København. Et teater, der ligger en spytklat fra Rysensteen Gymnasium, og som Marlene Ballebye og hendes elever flittigt besøger.

Elever bliver dygtige formidlere
I en bunke på gulvet ligger forskellige kostumer og rekvisitter, men Marlene Ballebye har ikke brug for alt dette for at gøre sin fortælling levende.

Hun tænker nøje, imens hun fører pegefingeren hen over de usynlige tebreve. Hun vælger et, hælder kogende vand op i sin imaginære kop og skærer en grimasse. Teen er varm. 

Marlene Ballebye spiller scenen for at vise en af de øvelser, som hun beder sine elever lave foran hinanden. Med øvelser som denne forsøger hun at udfordre elevernes grænser for på den måde at styrke deres selvtillid.

Eleverne får løftet blikket i drama. Løftet blikket fra computeren og telefonen. Det er samarbejdet, det handler om.

Marlene Ballebye, lærer
Rysensteen Gymnasium

Særligt forløbet med improvisation gør en stor forskel for eleverne, oplever hun.

“Når improvisation lykkes, er man i flow. Så glemmer man tid og sted, og at der sidder et publikum og kigger på en. Du er bare til stede nu og her og tør bruge de ting, du har med at gøre lige nu. I starten er de lidt generte, men når de har overvundet den blokering, så rykker det dem milevidt.”

For Marlene Ballebye startede interessen for dramatik da også, da hun som barn blev introduceret for improvisation.

Evnen til at improvisere er også gavnlig i de unges arbejdsliv, hvor de ofte skal kunne gribe de bolde, de får, påpeger hun. Hun mener, at eleverne i det hele taget tager meget af det, de lærer i drama, med til deres andre fag og til deres liv generelt.

“I den aldersgruppe, hvor der sker meget med en selv og ens liv, er det vigtigt, at man får lov til at forsvinde lidt ud af sig selv. Eleverne får et metablik på deres liv ved at prøve at sætte sig ind i, hvordan en anden person har det. Den empati, der ligger i dramafaget, er rigtig vigtig.”

Marlene Ballebye mener, at eleverne lærer om det at være menneske og får en række sociale kompetencer i drama. Samtidig bliver de dygtige formidlere.

“De dramaelever, jeg har haft i tre år, er super gode til at gå til mundtlig eksamen. Eleverne får nogle værktøjer med fra drama, som de kan bruge i rigtig mange andre formidlingssituationer,” siger hun.

Marlene Ballebye i teatermiljø
For Marlene Ballebye er det vigtigt at tage eleverne ud i teatermiljøet, hvor de kan tale med skuespillere og producenter.

Møde med professionelle
Flere gange om året tager Marlene Ballebye sine dramaelever med i teatret for at se en forestilling og tale med de medvirkende.

“Det er meget vigtigt, at vi får besøgt teatrene og møder det professionelle liv. Det er lærerigt for eleverne at indgå i den dialog med professionelle skuespillere og instruktører, og det er vigtigt at se gode og spændende stykker, der kan inspirere dem.”

Marlene Ballebye bliver også mødt med store smil og faste håndtryk af de ansatte på Husets Teater, da vi bliver lukket ind. Det er tydeligt, at de har en fast gæst i dramalæreren fra det lokale gymnasium.

Ud over at eleverne hører om at være skuespiller eller producent på en større teaterproduktion, mener Marlene Ballebye også, at hendes elever lærer at være et godt publikum. Også her handler det om at være til stede og have fokus på andre, fortæller hun.

Eleverne får nogle værktøjer i drama, som de kan bruge i rigtig mange andre formidlingssituationer.

Marlene Ballebye, lærer
Rysensteen Gymnasium

En afspejling af samfundet
Marlene Ballebye startede med at undervise i drama som vikar for sin gamle dramalærer på Herning Gymnasium, imens hun indsamlede empiri til sit speciale. Egentlig havde hun troet, at hun skulle forske, men vikariatet vækkede en lyst til at undervise.

“Det her fag er fantastisk at undervise i, fordi du kan fange eleverne på mange parametre. Visuelt, auditivt og kropsligt, men også tekstmæssigt og intellektuelt.”

Derfor ærgrer det hende, at de kunstneriske fag ikke får lov til at fylde mere i gymnasiet, efter at gymnasiereformen fra 2016 begrænsede antallet af studieretninger.

Hun oplever, at eleverne ofte vælger teaterstykker til deres eksamensprojekt, der handler om at være ung. For eksempel temaer som alkohol eller iPhone-forbrug. Eksamensprojekterne bliver dermed en pejling på, hvad der optager ungdommen, forklarer hun.

“Man siger, at kunst er en afspejling af, hvad der rører sig i samfundet. Det er også derfor, at et fag som drama er supervigtigt,” siger Marlene Ballebye.