Digitale eksamener gør en ende på papirnusseri
computer undervisning shutterstock_175318004

Digitale eksamener gør en ende på papirnusseri

Fra i år begynder de skriftlige eksamener at blive digitaliseret. Dansklærerforeningens formand vil ikke komme til at savne papiret.

Der bliver mindre administrativt arbejde i fremtiden, når de skriftlige eksamener bliver digitaliseret. En digitalisering som skolerne med ro kan se frem til, ifølge formand for Dansklærerforeningen for stx og hf, Birgitte Darger, der har været med til at lave forsøg med digitale eksamener. Hun kan kun få øje på et sted, hvor de vil være ærgerlige over det digitale skift.

”Postvæsenet mister en god kunde,” siger Birgitte Darger.

Indfasningen af digitale skriftlige eksamener startede i sidste uge. Halvdelen af landets gymnasieskoler skal afprøve de digitale eksamener i år. Til næste år er det alle skoler, der skal aflevere digitalt i 9 ud af 10 fag og året efter skal alle skoler aflevere digitalt i alle fag – samt modtage opgaveformuleringerne digitalt.

Eksamenerne skal igennem mange hænder, fra opgaveformuleringerne bliver sendt til skolerne, til censorerne kan bedømme dem. Et administrativt arbejde som mange vil være glade for at slippe for, mener Birgitte Darger.

De digitale eksamener foregår på hjemmesiden netprøver.dk, men det vil ikke have betydning for, om der er internetadgang til eksamenerne eller ej.

Internettet eller ej
Udover at have en platform for opgavesættene, aflevering af besvarelser og karaktergivning, har netprøver.dk også en plagiatkontrol af besvarelserne.

Birgitte Darger har flere gange været med til at lave forsøg med digitale eksamener. Hun oplever, at plagiatkontrol sjældent har vist sig nødvendig, når der til eksamen er adgang til nettet.

Censorerne skal også bedømme elevernes opgave på hjemmesiden. Der vil unægtelig være lærere, der ikke bryder sig om at skulle læse på skærmen og mener, at de ikke får det samme overblik over teksten digitalt, mener Birgitte Darger. Hun har også oplevet, at censorer derfor printer samtlige eksamensbesvarelser ud. Hun har dog ikke selv nogen problemer med at bruge skærmen.

”Min virkelighed er blevet, at jeg læser alle opgaver på computeren. Jeg vil slet ikke have det printet ud,” siger Birgitte Darger.

Fint forløb
Ifølge Rasmus Vanggaard Knudsen, som er kontorchef for prøver og eksamener i Undervisningsministeriet, er de digitale prøver indtil videre forløbet smertefrit.

”Vi kommer aldrig op på 100 procent afleverede eksamener, men vi har nogle rigtig fine afleveringsprocenter,” siger Rasmus Vanggaard Knudsen.

Ifølge ham har der ikke været nogle større tekniske problemer med selve hjemmesiden, når eleverne skulle aflevere, men det betyder ikke, at eleverne ikke kan løbe ind i problemer med teknikken.

”Hvis du tænder 10.000 computere i fire timer, så vil der uundgåeligt være en eller flere, der giver problemer,” siger Rasmus Vanggaard Knudsen.

Netprøver.dk

På netprøver.dk vil disse prøveprocesser være digitale:

- Distribution af opgavesæt

- Aflevering af besvarelse

- Plagiatkontrol af besvarelser

- Bedømmelse og karaktergivning

Læs mere om netprøver her

Indfasningen af digitale eksamener

Sommertermin 2016:
Halvdelen af de gymnasiale uddannelser skal i omtrent halvdelen af de skriftlige eksamener aflevere deres besvarelser på netprøver.dk.

Sommertermin 2017:
Alle gymnasiale uddannelser skal besvare 90 procent af deres skriftlige eksamener på netprøver.dk

Sommertermin 2018:
Alle landet gymnasiale uddannelser skal i alle fag modtage opgavesæt og besvare dem på netprøver.dk.

SRP og SSO på netprøver.dk

Digitaliseringen omfatter også studieretningsprojekt (SRP) og den større skriftlig opgave (SSO):

Vintertermin 2016/2017:
Halvdelen af de gymnasiale uddannelser afleverer SRP og SSO på netprøver.dk

Vintertermin 2017/2018:
Alle gymnasiale uddannelser afleverer SRP og SSO på netprøver.dk

Vintertermin 2018/2019:
Alle gymnasiale uddannelser modtager opgavesæt og besvarer SRP og SSO på netprøver.dk