"Det er så nemt, så nemt, så nemt"

Kasper fik studenterhuen på i sommer. Når han ser tilbage, snød han med hver tredje opgave i løbet af sin gymnasietid. Den eneste gang, han blev opdaget, var det uden konsekvenser. Nu er planen at læse videre på universitetet.

Det er søndag, og Kasper skal i gang med lektierne. Han mangler at lave en opgave i samfundsfag. De skal øve sig i en ny genre kaldet notat, hvor han skal forestille sig, at han er rådgiver for en toppolitiker og skal forberede vedkommende til en paneldebat.

Men som han sidder dér på værelset, er den eneste tanke i hans hoved, at der forude venter otte timers arbejde med at skrive en opgave på en håndfuld sider. "Det kunne jeg simpelthen ikke," siger Kasper, der på det tidspunkt gik i 3.g, og tilføjer:
"Jeg vidste, at til den skriftlige eksamen i samfundsfag kan man vælge mellem tre forskellige opgaver, hvor notat måske er en af dem, så jeg tænkte: Ved du hvad, så dropper jeg bare notatet til eksamen."

I stedet surfer han lidt rundt på nettet og finder en andens besvarelse af samme emne. På ingen tid er hele notatopgaven kopieret direkte - og overstået.

I sommer blev Kasper student fra et gymnasium på Nordsjælland. Når han ser tilbage, var den føromtalte søndag ikke den eneste gang i løbet af gymnasietiden, hvor han snød.
"Det er nok hver tredje opgave, jeg har snydt i ... Det er ret meget," konkluderer han selv lidt overrasket og uddyber: "Det er sjældent, at jeg har taget hele opgaver og kopieret direkte, det er lidt for vovet, synes jeg. Men jeg har mikset opgaver og kopieret forskellige dele sammen, som jeg synes lød godt. Og man kan jo sige, at det gør, at ens opgave bliver bedre, men ..."

Kasper stopper op. Han tilføjer, at han godt ved, at man ikke må kopiere andres opgaver uden at citere det. Han er dog ikke i tvivl om, hvorfor han gjorde det.
"Der ligger jo bunkevis af de dér opgaver på nettet. Det er så let, så let, så let," lyder svaret.
"Hvis jeg havde villet, kunne jeg godt skrive opgaven selv. Det er ikke det. Det var bare meget nemmere, når nu man sad der søndag aften i stedet for at skrive den selv."

Selvom Kasper kun har lavet to tredjedele af sine opgaver helt selvstændigt op gennem gymnasiet, foregik afleveringerne med snyd ikke helt uden refleksion.
"Det første, der kommer ind i hovedet på en, er frygten for at blive taget. Bagefter så tænker man: Hvor er det dejligt, at jeg fik den opgave ud af verden," siger Kasper.

Taget for snyd
Én gang i løbet af gymnasiet blev frygten dog til virkelighed. Kasper blev taget for snyd. I fransk skulle han skrive en oversættelse og et referat af en bog, men han valgte at gå på hjemmesiden Studienet.dk, hvor han købte sig til en opgave, som en anden havde lavet.
"Da jeg får den tilbage, står der i kommentaren:  Du har identisk besvarelse med en elev fra et andet hold fra samme årgang. Hvordan kan det være"

Både Kasper og den anden elev krøb straks til korset - det viste sig, at de begge havde været på nettet efter opgaven. Ud over lærerens skriftlige løftede pegefinger fik de karakteren 00 for afleveringen, da de fik den tilbage. Men mere skete der ikke. På Kaspers gamle gymnasium er den officielle politik ellers, at læreren kan vælge at indberette snyd til ledelsen, og eleven kan risikere bortvisning.
"Så mine erfaringer med snyd er gode eller dårlige, alt efter hvordan man ser på det. Jeg er blevet taget én gang i det, ellers er den gået lige hjem resten af gangene," siger Kasper, der fik to 7-taller i fransk med sig på eksamensbeviset.

Fremtiden
I Kaspers gymnasieklasse var han langtfra den eneste, der tyede til internettet, når der skulle løses opgaver.
"Der blev snydt ret meget. Også på den måde, hvis man sad i timen og fik lektier for, så kunne man hurtigt gå ind og google en novelle eller en tekst og bare læse højt af, hvad der stod der," husker han:
"Selvfølgelig er der nogen, der snyder mere end andre, men der var et ret højt niveau, synes jeg."

Alligevel mener han ikke, at snyd er okay.
"Jeg synes jo, det er åndssvagt, at man kan snyde så meget. Omvendt, når jeg selv har gjort det i den grad, jeg har, er det svært at løfte pegefingeren. Men jeg synes helt sikkert, der skal gøres noget ved det, for det bliver kun værre," forklarer han og tilføjer:
"Jeg synes, at det kunne være sundt for Danmark, hvis man havde et computerprogram, der elektronisk tjekkede elevernes opgaver igennem for snyd. For det har været ret voldsomt nogle gange, når jeg tænker tilbage."

Når Kasper tænker frem, er planerne, at han skal læse videre enten på CBS eller et universitet. Derfor synes det også nærliggende at spørge til, om planen er, at snyderiet skal forsættes her. "Kan man det? Det ved jeg ikke, der må jeg se på, hvordan kulturen er," lyder svaret.

Fakta: "Jeg snød, fordi jeg ikke kunne finde ud af opgaven"
På spørgsmålet om, hvorfor eleverne snød, var svarene: 
Jeg kunne ikke finde ud af opgaven og kunne ikke få hjælp hjemmefra: 27 procent.
Jeg kunne ikke finde ud af opgaven: 22 procent.
Jeg havde ikke tid til at løse opgaven: 18 procent.
Jeg gad ikke løse opgaven: 11 procent. 
Jeg havde personlige problemer (psykiske problemer/problemer i familien): 6 procent. 
Anden hovedårsag: 11 procent. 
Ved ikke: 4 procent.