Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb
  • Gymnasiale suppleringskurser Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation
  • Lectio Ledelse Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø
  • regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • OK 13 Gymnasiereform 2016 Corona Nedskæringer Elevfordeling Eksamen Stress Uddannelsespolitik Besparelse Dansk
luk
Tilbage
It i undervisning
Anne_Boie J Ny

Det 21. århundredes kompetencer – eller hvilken vej skal vi gå?

13. februar 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvor skal vi hen med it-anvendelsen i gymnasiet? Vi diskuterer sociale medier i undervisningen, digital dannelse eller mangel på samme, men hvilken vej skal vi egentlig gå?

En række internationale forskere fra bl.a. Finland, England og USA samt Microsoft har et bud. Ud fra omfattende empirisk materiale har de udarbejdet en model for, hvordan it kan anvendes i undervisningsforløb: 21st Century Learning Design. Og det gode ved modellen er, at den fokuserer på elevernes læring, ikke på it-anvendelse. It ses blot som redskab til at understøtte læringen.

Udgangspunktet for projektet har været at finde ud af, hvilke kompetencer der bliver centrale i det 21. århundrede. Man nåede frem at disse seks kompetencer bør udvikles hos elever på alle niveauer i uddannelserne:

·         Videnskonstruktion: Evne til at skabe ny viden

·         Samarbejde: Evne til at samarbejde på en konstruktiv og ansvarlig måde

·         Selvevaluering: Evne til at planlægge eget arbejde og til at reflektere over egen læring

·         Problemløsning og innovation: Evne til problemløsning og til at anvende viden på nye måder

·         Kvalificeret kommunikation: Evne til at argumentere, dokumentere og kommunikere

·         It: Evne til at anvende it til videnskonstruktion og produktudarbejdelse

For hver af de seks kompetencer er der udarbejdet en tilhørende ”nøgle”, der med et tal angiver, hvor grundigt der arbejdes med pågældende kompetence i et forløb, og hvordan der kan arbejdes mere grundigt med den. Pointen er, at læreren kan bruge nøglen til at planlægge undervisningsforløb, således at alle kompetencer trænes optimalt (ikke nødvendigvis samtidigt) i løbet af et skoleår.

It er med til at kvalificere arbejdet med kompetencerne og optræder således i dem alle. Som eksempel kan tages samarbejdskompetencen: Denne kompetence kvalificeres ved at gå fra simpelt gruppearbejde uden større ansvar til mere komplekst gruppearbejde med fælles produktansvar og indbyrdes afhængighed mellem grupperne.  Denne kvalificering er meget lettere gennem fællesskrivning i googledocs end i almindelig tekstbehandling.

Det spændende ved 21st Century Learning Design er, at det giver os lærere et praktisk værktøj, som vi kan bruge til at reflektere over vores undervisning og til at planlægge vores forløb, så vi hver især tager ansvar for, at eleverne bliver trænet i disse fagløse kompetencer (og eleverne skal selvfølgelig også stadig opnå de påkrævede fagfaglige kompetencer…). Ud over at kunne hjælpe os til at reflektere og planlægge individuelt, giver modellen os også en fælles begrebsramme at diskutere didaktik ud fra i faggrupperne, på lærerværelset og i vores øvrige netværk. Måske kan man nå frem til en konkretisering i skolehverdagen i form af en sammensmeltning af it-progressionsplan, studiekompetence- og AT-progressionsplan?

Jeg mener ikke, at 21st Century Learning Design-modellen er uproblematisk, og den er bestemt værd at diskutere igennem – også i forhold til den danske gymnasieskole. Men alene det, at modellen giver konkrete undervisningsforslag at diskutere ud fra, er et plus, og det er en god grund til at holde øje med 21st Century Learning Design fremover.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • blogger Rene Vester Kjær

    To IT or not to IT

  • Anne Boie Johannesson

    Skoletrends og digital dannelse

  • bloggerrita_ny

    En praktikant kom forbi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater