Danske Gymnasier får ny formand
Birgitte vedersø beskåret

Danske Gymnasier får ny formand

Rektorerne har i dag valgt, at Birgitte Vedersø skal stå i spidsen for Danske Gymnasier.

Birgitte Vedersø bliver ny formand for Danske Gymnasier, der er interesseorganisation for rektorer på almene gymnasier og hf-kurser.
Hun blev valgt på organisationens generalforsamling tidligere i dag og overtager formandsposten fra Anne-Birgitte Rasmussen.

Birgitte Vedersø har tidligere været menigt medlem i Danske Gymnasiers bestyrelse og vil bruge posten som formand til “at genskabe begejstringen for stx og hf i befolkningen og sikre den store kvalitet, der eksisterer i de gymnasiale uddannelser”.

”Jeg vil arbejde for at få politikerne til at anerkende stx’ og hf’s kvalitet og resultater. De skal holde op med at tale gymnasiet ned i håb om at få flere over på erhvervsuddannelserne og i stedet anerkende det gode arbejde, lærere og ledelser rent faktisk gør ude på skolerne,” siger hun i en pressemeddelelse.

”Samfundsmæssigt er det store problem jo ikke, at der går for mange elever på det almene gymnasium. Det er snarere den store restgruppe på hen ved en femtedel af en ungdomsårgang, der slet ikke får en ungdomsuddannelse. Lad dog gymnasierne fortsætte det fantastiske arbejde, de gør, med at danne og uddanne dem, der vælger gymnasiet, og fokusér på at få restgruppen i gang med noget meningsfyldt,” påpeger den nyvalgte formand, der er valgt for en periode på to år.

Kamp mod besparelser
Birgitte Vedersø skriver, at hun vil kæmpe indædt imod de fortsatte besparelser på to procent om året på gymnasierne.

”Studenterne er en rigtig god samfundsinvestering – de uddanner sig og kommer i job. Derfor nytter det ikke at beskære gymnasierne med to procent årligt. Det rammer hårdt i områder, hvor der ikke bor så mange unge, og dermed betyder besparelserne, at unge i hele landet ikke får samme muligheder. Det er uacceptabelt,” siger hun.

Birgitte Vedersø er rektor på Gefion Gymnasium i København, og hun har stået i spidsen for gymnasiet, siden det blev oprettet som en sammenlægning af Østre Borgerdyd Gymnasium og Metropolitanskolen i 2010.
Hun er lektor i italiensk og dansk og beskriver sig selv som et uddannelsesmenneske, en ledelsesnørd og en nyhedsjunkie på sin Twitterprofil.