Artikel
Danmarks bedste lærer
Vindere shutterstock_

Danmarks bedste lærer

Gymnasielærer Rudi Lauridsen får Politikens undervisningspris blandt andet for sine høje ambitioner på elevernes vegne.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

De færreste lærere vinder popularitetspriser hos eleverne ved at stille høje, faglige krav. Men i stedet får historie- og idrætslærer Rudi Lauridsen i dag titlen som Danmarks bedste lærer.

Det er dagbladet Politiken, der for første gang uddeler uddannelsespriser til lærere ved grundskoler og ungdomsuddannelser.

En lærer har ikke hovedrollen
Rudi Lauridsen, der underviser på Sct. Knuds Gymnasium i Odense, er blevet indstillet til prisen af sin tidligere elev Sofie Schytte.
”Det er aldrig let at være en lærer, der har så høje ambitioner på sine elevers vegne, og som stiller så høje krav i sin undervisning. Jeg er sikker på, at Rudi ofte har kunnet føle, at han ikke var en yndlingslærer, og det må være hårdt,” skriver hun i sin begrundelse på politiken.dk.
”Men han formåede i så høj grad at sætte personlige følelser til side, fordi han kun havde for øje at hjælpe os så godt som muligt til at være forberedte til eksamen,” fortsætter Sofie Schytte.
”Jeg har ikke hovedrollen i undervisningen, for det er mine elever, der skal lære noget. Det er dem, som laver og siger noget, der lærer noget,” siger Rudi Lauridsen til politiken.dk.

Fremragende organisator
På Sct. Knuds Gymnasium bakker man op om titlen. Kursusleder Bjarne Jeppesen siger:
”Han er utrolig dygtig til at skaffe aktiv kvalitetslæringstid i sin undervisning. Han er en fremragende organisator og god til at sætte rammer op for elevernes aktive læring. Han giver gode instruktioner og sætter eleverne i gang.”

Skriver bog til eleverne
Rudi Lauridsen fortæller til politiken.dk, at han har været igennem de fleste historiebøger og hjemmesider om kildekritik. Han er ved at samle det bedste i en bog til sine elever.
Rudi Lauridsens tidligere elev roser ham også for bogen:
”Den er en komplet beskrivelse af, hvad historiefaget er, hvad der er vigtigt, og hvad man skal kunne til eksamen. Der er komplette skemaer til at lære at lave kildekritik, diskussioner, analyser og meget mere, og er simpelthen det perfekte redskab til historieundervisning.”

Rustet til den anden side af gymnasiemuren
Kildekritikken har været højt prioriteret i Rudi Lauridsens historietimer.
”Det er vigtigt, at eleverne bliver kvalificerede og gode til at arbejde med kildekritik. For kildekritik er måske en af de vigtigste metoder, som de unge også skal bruge, når de kommer ud på den anden side af gymnasiemuren,” siger Rudi Lauridsen til politiken.dk.

Den mest dedikerede lærer
”For at opsummere er Rudi den mest engagerede og dedikerede lærer, jeg nogensinde har haft. På trods af at mange elever ikke værdsatte ham og faktisk nærmest gruede for historietimerne (på grund af de høje krav) var der ikke én eneste elev, der var i tvivl om, hvilket enormt stykke arbejde Rudi lavede,” skriver Sofie Schytte i indstillingen.

Lærere ikke gode til videndeling
Rudi Lauridsen fortæller, at han i næste skoleår skal i gang med at udvikle kurser om sine arbejdsformer.
”Det glæder jeg mig rigtig meget til, for jeg kunne godt tænke mig at sætte gang i en pædagogisk debat, udvikling og videndeling. Utrolig mange lærere har en specialiseret viden, men vi er ikke så gode til at dele vores viden med hinanden,” siger han til politiken.dk.

Med titlen tilfalder der Danmarks bedste lærer 75.000 kroner. Andenpladsen i kategorien for ungdomsuddannelserne gik til Jes Uldal fra KTS Nørrebro. Pia Møller Jensen fra Egaa Gymnasium fik en tredjeplads.
Et fagligt panel for henholdsvis grundskolen og ungdomsuddannelserne har fundet frem til vinderne.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater